Er zijn ontelbaar veel manieren om op een motiverende manier te differentiëren. Op Het College Weert krijgt dit bij het vak Nederlands vorm met behulp van een portfolio, waarin leerlingen alle gemaakte eindopdrachten, toetsen en reflectieformulieren bewaren. Het College Weert neemt deel aan het Leerling2020-leerlab Leerlingen eigenaar leerproces.
In hun portfolio kunnen leerlingen zien wat er al goed gaat en waar verbetering wenselijk is. Na elke eindopdracht beoordelen ze namelijk hun eigen werk met behulp van een reflectieformulier. Zo krijgen leerlingen inzicht in welke vaardigheden ze al in voldoende mate beschikken en waar ze nog wat extra moeite in moeten stoppen.
Deelvaardigheden in modules
Leerling 2020: ‘Op Het College Weert zijn alle deelvaardigheden voor Nederlands, zoals leesvaardigheid en schrijfvaardigheid, ingedeeld in modules. Deze modules zijn voorzien van leerdoelen. Zo zien docenten en leerlingen snel welke opdrachten bij welke lesstof horen. Leerlingen gaan zelfstandig aan de slag en bepalen in grote mate zelf wanneer ze aan welke module werken. Op deze manier kunnen ze sneller door de modules heen die ze al beheersen en is er meer tijd voor onderdelen waar ze meer moeite mee hebben. Welke onderdelen dat zijn, halen ze uit hun portfolio.’
Verschillende toetsmomenten
Daarnaast bepalen leerlingen zelf wanneer ze klaar zijn om te worden getoetst. Ze kunnen hiervoor kiezen uit verschillende toetsmomenten. Zo hebben leerlingen altijd voldoende tijd om alle lesstof te leren en te begrijpen. En is er onverhoopt toch een herkansing nodig? Door het continu terugkerende reflectieformulier zien leerlingen bij welke onderdelen het bij de eerste poging is misgegaan.
Wil je meer te weten komen over deze werkwijze? Lees dan het volledige artikel Differentiëren met een portfolio op de website van Leerling 2020.