Differentiëren is nog altijd een hot topic binnen het onderwijs. Wiskundedocenten Djouke Deutekom (Cals College) en Margriet Hooijman (Revius Lyceum) bedachten de Groen/Blauw/Paars-methode: een gemakkelijk toe te passen methode waarbij leerlingen zelf bepalen op welke manier ze les krijgen.
Deutekom en Hooijman hebben de lesmethode toegepast in vwo-bovenbouwklassen, maar hij kan worden ingezet bij verschillende vakken en voor alle niveaus en leerjaren. ‘Voorafgaand aan de les maken de leerlingen hun huiswerk en lezen ze van een nieuwe paragraaf de theorie door. Bij binnenkomst in de klas gaan ze aan de slag met de zogenaamde ‘starter’ die op het bord staat. We gaan in onderstaande voorbeeld uit van een bovenbouwklas, voor de onderbouw zal alleen A en eventueel B voldoende zijn. Deze starter bevat de volgende vragen:
- Een herhaling van de vorige les
- Een vraag over de nieuwe theorie
- Een toepassingsvraag over de nieuwe theorie’
(Bron: leerling 2020)
Differentiëren door kleur te bekennen
Zodra de leerlingen klaar zijn, bespreekt de docent de starter klassikaal. Afhankelijk van hoe het ging, bepalen de leerlingen met welke kleur ze aan de slag gaan. In onderstaande video zie je hoe dat in zijn werk gaat:
Deutekom: “De leerlingen vooraan hebben voor groen gekozen, je ziet ook dat ze vragen hebben. De leerlingen aan de zijkant van het lokaal (in groepjes) hebben blauw gekozen en kunnen nu (na de theorie-uitleg) aan de slag. De leerlingen die achterin zitten zijn vanaf de starter zelf aan de slag.”
Meer weten?
Het Cals College neemt deel aan het leerlab Klassikale Context en het Revius Lyceum aan het leerlab 21e-eeuwse vaardigheden van Leerling2020. Op de website vind je meer uitleg over de Groen/Blauw/Paars-methode. Tevens is er de mogelijkheid om vragen stellen.
Werk jij met de Groen/Blauw/Paars-methode of maak je gebruik van een variant op het thema? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.