Digitale geletterdheid is belangrijk. Naar verwachting krijgt Nederland in 2021 een nieuw curriculum waar digitale geletterdheid een vast onderdeel van is. Maar hoe is digitale geletterdheid in andere landen geregeld, bijvoorbeeld in Zweden? Wat kan Nederland hiervan leren?
Het originele artikel is geschreven door Remco Pijpers en verscheen eerder op Kennisnet.nl. Remco Pijpers is strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet en expert op het gebied van jeugd en digitale media.
Met ingang van het nieuwe schooljaar (augustus 2018) werkt het Zweedse onderwijs met een nieuw curriculum. Digitale geletterdheid is een vast onderdeel. Zweden kiest ervoor digitale geletterdheid geïntegreerd in het curriculum voor het primair en voortgezet onderwijs (po en vo) op te nemen. Digitale vaardigheden komen bijna overal in terug en dus niet als apart vak. Alle leerlingen krijgen dan les in digitale vaardigheden.
Uitgangspunten
De werkgroep die verantwoordelijk is voor digitale competenties in het Zweedse curriculum, definieert vier uitgangspunten:
- Leerlingen begrijpen de digitale transformatie van de maatschappij en hoe die transformatie ons als mensen beïnvloedt.
- Leerlingen kunnen digitale tools en media toepassen.
- Leerlingen zijn in staat zich kritisch en verantwoordelijk tot technologie te verhouden.
- Leerlingen kunnen met media en technologie hun creatieve ideeën in concrete acties omzetten en problemen oplossen.
Integratie
De inhoud van het onderwijs en leerdoelen zijn landelijke vastgelegd in een leerplan. Dit leerplan is herschreven. Digitale vaardigheden zijn zeer specifiek ingevuld: opgebouwd per schooltype en leerjaar en overal in geïntegreerd. Wat valt op? Daarover lees je alles in dit onlangs op Kennisnet verschenen artikel. Meer lezen over digitale geletterdheid in Zweden? Download onderaan het artikel op Kennisnet.nl dan ook de publicatie Digitale geletterdheid in Zweden.
Hoe besteed jij aandacht aan digitale geletterdheid? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.