Doe-het-zelven: een term die tot voor kort voornamelijk werd geassocieerd met de trouwe bezoeker van de plaatselijke bouwmarkt. Door bewegingen als de Maker Movement lijkt daar verandering in te komen. DIY is booming, met name onder jongeren. Maar wat is het precies? En hoe kun je er als docent in het voortgezet onderwijs op inspelen?
Maker Movement
De Maker Movement is in feite zo oud als de weg naar Rome. De term wordt daarentegen toegeschreven aan oprichter en CEO van Maker Media Dale Dougherty. In 2005 lanceerde hij het succesvolle kwartaalblad MAKE: een tijdschrift voor makers die niets liever doen dan op eigen kracht hun creativiteit combineren met (digitale) technologie en de meest uiteenlopende vaardigheden. Daarnaast organiseert Dougherty sinds 2006 met succes Maker Faires. Deze evenementen worden gezien als hét showcasemoment van de Maker Movement. Niet voor niets loopt heel Silicon Valley tijdens deze happening uit, op zoek naar de nieuwste technologische innovaties en creatieve ideeën.
‘Een ieder kan nu zelf maken’
Eerder deze maand zond VPRO Tegenlicht de documentaire Nieuwe Makers uit. Makers zijn van alle tijden, maar regisseur Martijn Kieft stelt dat de toenemende beschikbaarheid van het gereedschap (want: goedkoper) waar je zelf dingen mee kunt maken zorgt voor de opleving van deze beweging. De 3D-printer is hier misschien wel het meest sprekende voorbeeld van. Ook zijn deze tools steeds makkelijker te bedienen en geeft het internet toegang tot een ongelimiteerde hoeveelheid kennis. Open-source learning is dan ook een van de belangrijkste fundamenten van de Maker Movement. Kortom: ‘Een ieder kan nu zelf maken en ontwikkelen wat voorheen was voorbehouden aan grote fabrieken en onderzoekslaboratoria.’ (bron: VPRO)
DIY in het onderwijs
De opleving van do it yourself-technologie sluit aan bij de noodzaak in het voortgezet onderwijs voor meer activerende didactiek. Begin dit jaar bespraken Wietske van Bruggen en Erik Woning in een Kennisnet webinar de mogelijkheden om als docent laagdrempelig aan de slag te gaan met deze vorm van onderwijs. Bruggen en Woning leggen onder andere uit welke leerdoelen je kunt bereiken en hoe je dat precies kunt doen. Ook besteden ze aandacht aan uitdagingen voor docenten. Moet je als docent bijvoorbeeld zelf kunnen programmeren? Tot slot bespreken ze ontwikkelingen uit landen waar ‘maken’ en ontwerpen verplichte onderdelen in het curriculum zijn. Een aanrader voor een ieder die meer wil weten over de mogelijkheden van DIY in het onderwijs. De webinar is hier terug te kijken.
Tinker, Make and Learn
Voor docenten die al redelijk op de hoogte zijn en graag de diepte in willen, is de experimentele en interactieve MOOC Tinker, Make and Learn een aanrader. Tijdens deze online cursus ga je als deelnemer aan de slag met tools en technologische toepassingen die ervaringsgericht leren faciliteren. Ook maak je kennis met best practices en leer je hoe je met behulp van technologische toepassingen projecten met maximaal leerrendement organiseert. En… om ervaring op te doen ga je natuurlijk ook zelf aan de slag als maker! De MOOC loopt van 15 december 2014 tot 31 mei 2015 en is geschikt voor docenten en onderwijsprofessionals. Lees meer over deze MOOC op de cursuspagina van Canvas Network.
OPROEP: Ben jij een DIY-docent?
Onderwijs van Morgen is voor een blogserie op zoek naar docenten die al enige tijd – zowel op grote als kleine schaal – bezig zijn met DIY-projecten in het voortgezet onderwijs. Graag delen we jouw ervaringen met onze lezers. Ben jij zo’n docent en lijkt het je leuk om mee te werken? Stuur dan een e-mail naar renee.conradi@malmberg.nl en laat ter inspiratie vast een bericht achter via onderstaand reactieformulier.