Home » Docent van Morgen Award 2008: naamvallen worden visueel

Docent van Morgen Award 2008: naamvallen worden visueel

Sinds de start in maart 2008 van Onderwijsvanmorgen.nl zijn er twaalf lesideeën geplaatst. Van kunst en mobieltjes, zelf een luchtballon maken, lessen in geluk, tot bijles van een digitale docent. De lesideeën zijn een zeer goed bekeken onderdeel van Onderwijsvanmorgen.nl.
Het lesidee met de hoogste beoordeling in 2008, en dus winnaar van de Docent van Morgen Award 2008, is Naamvallen leren op YouTube van Hans Pieterson, docent Duits en economie op het Stanislas College in Delft.

Pieterson legt de theorie rond naamvallen uit in YouTube-filmpjes. Zo wordt de ingewikkelde lesstof begrijpelijk én aantrekkelijk voor leerlingen. De YouTube filmpjes zijn een mooi voorbeeld van hoe je lesstof kunt combineren met moderne media. “Ik ben enorm trots dat mijn naam gelinkt wordt aan een term als ‘docent van morgen’”, aldus Hans Pieterson. “Zeker omdat ik nog altijd zoekende ben. Ik geloof er helemaal in dat lesgeven en omgaan met leerlingen niet meer kan zoals in mijn schooltijd (tachtiger jaren). Hoe het dan wel moet weet ik nog altijd niet. Ik zoek heel erg naar de juiste vorm en zie in positieve reacties op mijn YouTube filmpjes, en nu ook in deze award, een bevestiging dat ik op de goede weg ben. Ik zie me nog niet als een ‘docent van morgen’, maar blijf wel zoeken, proberen en nadenken. Ik ben ook blij dat ik op mijn school, het Stanislas College locatie Reinier de Graafpad in Delft, ruimte krijg om dit soort dingen te proberen. Op onze school houden we het onderwijs zoals het is in stand, maar tegelijkertijd zijn er dus mogelijkheden voor bijvoorbeeld YouTube lessen.”

Het lesidee is begonnen als een proef met drie filmpjes over naamvallen. “De reacties zijn zo leuk, dat ik er wel meer wil maken. Voor Duits, maar ook voor economie.” Pieterson heeft nog veel meer ideeën: “Ik kijk ook wat er nog voor nieuws mogelijk is, en denk bijvoorbeeld aan podcasting of aan meerdere klassen tegelijk lesgeven live via een webcam. In maart mag ik twee keer een workshop aan docenten geven over lesgeven met YouTube. Behalve de filmpjes die ik zelf maak wil ik ook laten zien hoe leerlingen in een les van anderhalf uur zelf een filmpje kunnen maken bij een bestaand liedje. Dit stimuleert de creativiteit van leerlingen, maar ook heel duidelijk hun taalontwikkeling.”

Ook voor 2009 is Onderwijsvanmorgen.nl weer op zoek naar innovatieve en praktische lesideeën. Maakt u bijvoorbeeld op een leuke manier gebruik van mobiele telefoons in uw les, laat u uw leerlingen zelf op een innovatieve manier op onderzoek uitgaan of ziet uw klaslokaal eruit als het lokaal van de toekomst? Onderwijsvanmorgen.nl biedt u de mogelijkheid om aan uw collega’s laten zien hoe u nu of in de toekomst les geeft. Het mag nog ‘slechts’ een idee zijn, maar het mag ook al door u in de praktijk gebracht zijn.
Door uw lesidee in te sturen, dingt u mee naar de Docent van Morgen Award 2009.

 

 

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.