Home » Docentencongressen Malmberg: Frans, Duits en Geschiedenis

Docentencongressen Malmberg: Frans, Duits en Geschiedenis

Eind deze maand is het weer zo ver: dan organiseert Malmberg op donderdag 23 januari in Den Bosch de Docentencongressen D’accord! (Frans) en Na klar! (Duits). Een dag later, op vrijdag 24 januari, is het weer tijd voor het 2e Nationale Docentencongres Geschiedenis. Deze keer in het Singer Museum te Laren. Met interessante workshops, presentaties en keynotes van onder anderen Maarten van Rossum en Rob Urgert belooft het ook dit jaar weer een succes te worden. In dit artikel alvast een voorproefje op een aantal geplande sessies. Ben jij ook van de partij?

Docentencongres Frans
donderdag 23 januari – Congrescentrum 1931, Den Bosch

Storytelling
Een van de sessies op het D’accord! Docentencongres Frans wordt verzorgd door Iris Maas en Angela Napolowski. Tijdens deze sessie maak je kennis met een van de werkvormen van TPR Storytelling: het bouwen van een verhaal. TPR Storytelling is een methodiek voor het vreemdetalenonderwijs die door de verbluffende resultaten in korte tijd erg populair is geworden. TPR Storytelling gebruikt verhalen als middel om woorden in context te leren en in het lange-termijngeheugen op te slaan. Leerlingen leren beter en vloeiender spreken en schrijven dan veel docenten ooit voor mogelijk hadden gehouden. De methodiek TPR Storytelling kan in combinatie met iedere lesmethode gebruikt worden. Op basis van deze sessie kun je beoordelen of TPRS een methodiek is die bij jou als docent past.

Online lesmateriaal
Daphne Verrest, uitgever Frans en Duits bij Malmberg, verzorgt een sessie over het gebruik van online lesmateriaal naast de methode. Online lesmateriaal is niet meer weg te denken uit het klaslokaal. Bijna dagelijks starten er nieuwe online initiatieven en verschijnen er veel nieuwe apps voor het onderwijs. Het aanbod is gigantisch en breidt alleen maar verder uit. Maar hoe vindt je díe apps of filmpjes die echt aansluiten bij de lesstof? In deze sessie bekijken we enkele initiatieven, waaronder huiswerk.tv en eduapp, en krijg je handvatten hoe je deze initiatieven kunt gebruiken naast de lesmethode.

Bovenstaande sessies zijn tevens te bezoeken door bezoekers van het Docentencongres Duits. Kijk voor meer informatie en het volledige programma op de website.


Docentencongres Duits
donderdag 23 januari – Congrescentrum 1931, Den Bosch

Effectief grammaticaonderwijs
Dr. Marjon Tammenga-Helmantel, vakdidacticus Duits aan de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen, verzorgt een sessie over effectief grammaticaonderwijs. Kennis van grammatica levert plezier op: het plezier van helder en correct kunnen communiceren! Maar hoe overtuig je leerlingen daarvan, als zij grammatica beschouwen als saai of iets dat alleen maar verzonnen is om moeilijk te doen? In het eerste deel van haar sessie zal Marjon Tammenga-Helmantel de resultaten presenteren uit onderzoek naar effectief grammaticaonderwijs. Aansluitend biedt ze daarbij passende (en activerende) werkvormen aan die je zo in de klas kunt inzetten.

Effectieve examentraining
Hoogleraar didactiek en consultant Gerard Maas praat je tijdens zijn sessie bij over effectieve examentraining bij het vak Duits. Uit onderzoek blijkt namelijk dat leerlingen op het gebied van leesvaardigheid maar weinig nieuws leren in de bovenbouw van havo en vwo. Hoe komt dat? Examens zijn bedoeld om te meten. Een plant groeit helaas niet harder als je er telkens een meetlatje tegenaan zet. Om groei te bevorderen moet je zorgen voor goede voeding. Hoe zorgt je dat leerlingen optimaal scoren voor het Centraal Examen Duits? Wat werkt wel en wat werkt niet? In deze sessie legt Gerard Westhoff de principes voor een effectieve training uit op basis van inzichten in het verloop van het leesproces. Je krijgt praktische tips waarmee je direct in de klas aan de slag kunt.

Kijk voor meer informatie en het volledige programma op de website.


2e Nationale Docentencongres Geschiedenis
vrijdag 24 januari – Singer Museum, Laren

Flip je geschiedenisles
Geschiedenisdocent Jelmer Evers – je kent ‘m vast wel – was er als de kippen bij met Flipping the Classroom. In zijn sessie legt hij uit hoe het werkt en wat de voor- en nadelen zijn. Ook deelt hij zijn ervaringen over wat het beste werkt in de geschiedenisles en wat juist niet. Deze manier van werken kan bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te krijgen op hun eigen tempo. Aanrader!

Balanceren kun je leren
Balans houden tussen lesgeven en alle andere zaken die je aandacht vragen: Hoe doe je dat nou eigenlijk? Over deze en meer vragen spreekt Bart van den Belt, spreker en trainer, tijdens zijn sessie ‘Balanceren kun je leren’. De structuur waarop onze maatschappij is gebouwd gaat over tijd en geld. Maar dat is niet waar het leven om draait; dat draait om relaties, iets toevoegen en plezier hebben in wat je doet. En waarschijnlijk is dat ook de reden dat je in het onderwijs bent gaan werken. Hoe zorg je ervoor dat je plezier houdt in je werk en toch kan voldoen aan wat er van je verwacht wordt?

Kijk voor meer informatie en het volledige programma op de website.


Ben jij van plan om een van bovenstaande congressen te bezoeken? Zo ja: Welke workshop of presentatie spreekt jou op dit moment het meest aan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.