Home » Doelen stellen én bereiken, zo doe je dat

Doelen stellen én bereiken, zo doe je dat

Ongetwijfeld ben je vaak bezig met de leerdoelen van je leerlingen. Maar ook als docent wil je jezelf blijven ontwikkelen. Stel jezelf daarom doelen en breng zo je ambities voor de toekomst dichterbij. Maar hoe doe je dat? En hoe behaal je ze vervolgens? Daarover lees je meer in dit artikel.

Doelen stellen voor je werk is anders dan doelen stellen voor je privéleven. Want bij werkdoelen spelen ook de ambities van de school een rol. Op het vlak van digitalisering of gepersonaliseerd onderwijs bijvoorbeeld. Het kan zijn dat je jouw eigen doelen daarmee in lijn moet brengen. Aarzel echter niet om je persoonlijke doelen en motivaties uit te spreken. Want wanneer je als docent wilt werken aan je persoonlijke ontwikkeling, is daar binnen de school in veel gevallen ruimte voor. Daarnaast heb je het voordeel van collega’s – een heel netwerk van mensen die je kunnen en willen helpen.

Waarom doelen werken

Een doel motiveert om in actie te komen. Door een doel te stellen, zet je een proces van verandering in gang. Dat geeft energie. Met een helder doel voor ogen, kun je betere keuzes maken en prioriteiten stellen. Doelen geven duidelijkheid en dat maakt het ondernemen van de juiste actie gemakkelijker. Doelen op professioneel vlak kunnen ook je werkprestaties verbeteren. En ga je met jouw hele vakgroep voor een doel? Dan kan het de teamspirit versterken. Is je doel eenmaal behaald? Dan motiveert het succes je om door te gaan en nieuwe doelen te stellen. Zo blijf je je vaardigheden verbeteren.

Hoe je doelen stelt

Een ambitieus en haalbaar doel bestaat uit verschillende elementen. Belangrijk is onder meer om je drijfveren te onderzoeken. Waarom ben je docent geworden? Waarvan gaat je docentenhart sneller kloppen? En wat geeft je voldoening? Vervolgens helpt het om je doelen SMART op te stellen: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Zo formuleer je concrete doelen – ambitieus maar haalbaar – en is de kans groot dat je ze ook echt gaat realiseren. Wat je vervolgens nodig hebt, zijn aandacht, focus en tijd.

Bereik je doel in 6 stappen

  1. Bepaal je einddoel: heb je nog niet helemaal helder voor ogen wat je precies wilt? Stel jezelf dan de volgende vraag: waar wil ik zijn over vijf jaar?
  2. Maak je einddoel SMART: zie voorgaande alinea. Dit maakt je doel concreet.
  3. Formuleer subdoelen: breek je einddoel op in kleinere subdoelen. Vijf jaar is ver weg, maar wat wil je over een half jaar bereikt hebben? Of over een maand?
  4. Maak het concreet: Wat moet je doen of veranderen om deze subdoelen te realiseren?Wat moet je leren? En wie of wat heb je nodig?
  5. Plannen: wanneer je concrete taken in je agenda zet, is de kans groter dat je eraan toekomt.
  6. Evalueren: evalueer en stuur zo nodig bij. Plan maandelijks een evaluatiemoment om te kijken of je op schema ligt.
    Lees ook: Doelen stellen en halen op het werk

Zo voorkom je de belangrijkste valkuilen

Heb je meer doelen dan tijd? Of weet je niet precies welke richting je uit wil? Er zijn verschillende modellen waarmee je kunt uitzoeken welk doel jou nu het beste past, zoals Igakai en Bhag. Een grote valkuil bij het stellen van doelen, is dat je te veel wilt. Schrijf daarom tien doelen op en omcirkel de drie belangrijkste. Begin niet aan de andere doelen voor je deze drie hebt voltooid. Ook het PEP-model helpt je om prioriteiten te stellen. Je maakt dan een optelsom van de kansen die het doel bieden en brengt in kaart hoe moeilijk het is het doel te realiseren. Tot slot: spreek je doelen uit en vraag om feedback op je doelen.

Wat is jouw belangrijkste nog te behalen doel als docent? En hoe werk je daaraan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.