Home » Dompel je groep onder in … een kunstfabriek

Dompel je groep onder in … een kunstfabriek

Veel verschillende lijstjes aan de muur

Kunst is meer dan kijken! Kunst is rekenen, taal, lezen, geschiedenis, aardrijkskunde én sociale vaardigheden. Met deze tips dompel je de groep onder in kunst en krijgt elk vak een beetje kleur. Heb je de smaak te pakken gekregen? Binnenkort vind je meer tips om je klas onder te dompelen in kunst!

Kunstmuur

Maak een kunstmuur in de klas. Kijk of er nog ergens een plekje vrij is, en hang deze vol met kunst: kaarten, printjes, posters, lijstjes. Natuurlijk maken de kinderen ook prachtige kunstwerken, maar vul deze muur alleen met echte kunst. Zo wordt die een bron van inspiratie die je voor heel veel activiteiten kunt gebruiken.

Kijken maar

Met deze oefening leren kinderen om hun mening even uit te stellen. Laat de kinderen in tweetallen of groepjes naar een kunstwerk kijken. Kies bij voorkeur een kunstwerk waar veel op te zien is. Zet een timer op één of twee minuten; de kinderen noemen om de beurt iets wat ze zien. Zo worden ze gedwongen om goed te kijken en ontdekken ze steeds nieuwe dingen.

Kunstdaten

Geef elk kind de naam van een kunstenaar of laat hen zelf een kunstenaar kiezen. Geef de opdracht om op zoek te gaan naar feitjes over zijn of haar leven en naar enkele van zijn of haar kunstwerken. Vervolgens kruipen de kinderen in de huid van de kunstenaar en gaan ze speeddaten. Zet een timer steeds op één minuut, laat de kinderen koppels vormen en kennismaken.

Mozaïek met breuken

Geef de opdracht een mozaïektekening te maken op een vel ruitjespapier. De kinderen kiezen zelf de vorm, maar jij bepaalt de kleurenverhoudingen. Bijvoorbeeld: 1/5 deel is blauw, 1/8 deel is geel en zo verder.

Bijvoeglijke naamwoorden

Toon op het digibord een kunstwerk waarop veel te zien is. Geef de opdracht om dit kunstwerk te beschrijven met lidwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en zelfstandige naamwoorden. Bijvoorbeeld: de blauwe lucht. Laat ze daarna zelf een kunstwerk kiezen en daar een nieuwe naam voor bedenken. Die moet ook bestaan uit een lidwoord, een bijvoeglijk naamwoord en een zelfstandig naamwoord.

Tip: op veel museumsites zijn de beelden gratis te downloaden.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk
Een leerkracht achter een stapel nakijkwerk

Efficiënter en eerlijker nakijken met AI

Waar docenten vroeger uren bezig waren met het handmatig nakijken van opdrachten, kan AI nu helpen om dit sneller en eerlijker te doen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.