Trek je werkhandschoenen aan, zet je veiligheidsbril op en laad de batterijen op: dompel je klas onder in techniek. Van slopen tot bouwen en van ontwerpen tot experimenteren: maak van je klas een heuse werkplaats.
Sloopfeestje
Een oude elektrische tandenborstel, een kapot keukenapparaat, een stofzuiger die niet meer zuigt: vraag de kinderen om elektrisch afval mee naar school te nemen en organiseer (met hulp van een collega of ouder) een sloopfeestje. Leg veiligheidsbrillen en werkhandschoenen klaar en laat de apparaten onder begeleiding uit elkaar halen. Hoe zien ze er vanbinnen uit?
Proefjesbeurt
Geen spreekbeurten, maar proefjesbeurten! Laat de kinderen in tweetallen een kort proefje voorbereiden en dit voor de klas demonstreren. Het gaat hierbij niet alleen om het proefje, maar ook om de uitleg: wat gebeurt er en hoe kun je dat verklaren?
BT-galerij
Hang afbeeldingen van bekende techneuten (BT) aan de muur: Albert Einstein, Marie Curie, Thomas Edison, Nikola Tesla, Elon Musk, Steve Jobs, Bill Gates, Ada Lovelace.
Laat de kinderen uitzoeken hoe zij heten. Klopt de naam, dan schrijven ze die eronder. Geef af en toe hints of stuur een fotootje naar ouders voor hulp.
Ontwerp je eigen apparaat
Laat de kinderen nadenken over een alledaags probleem en een eenvoudig apparaat ontwerpen om dat op te lossen. Ze werken het ontwerp eerst uit op papier, vervolgens maken ze een ‘prototype’.
Bruggen bouwen
De Erasmusbrug (tuibrug), Golden Gate Bridge (hangbrug), Brooklyn Bridge (kabelbrug), Zeelandbrug (balkbrug), Sint Servaasbrug (boogbrug): vorm groepjes en geef elk groepje één brug en twee opdrachten.
- Bouw de brug na (en kom meer te weten over de constructie).
- Zoek nog een voorbeeld van een brug met die constructie.
Laat de kinderen na afloop hun brug(gen) en de constructie presenteren.
Handleidingen
Hoe zet je een kast, een bed of een tafel in elkaar? Verzamel papieren handleidingen of kijk op internet (bijvoorbeeld op ikea.com). Laat de kinderen met bouwmateriaal, Lego bijvoorbeeld, zelf een meubel bouwen én hierbij een duidelijke handleiding maken, zoals de handleidingen die ze hebben bestudeerd. Hang alle zelfgemaakte handleidingen en de voorbeelden op een prikbord of op de muur.
How-to-video
Hoe pomp je je fietsband of voetbal op, hoe zet je je fietszadel hoger of lager, hoe vervang je een lamp, hoe hang je een schilderij waterpas, hoe zet je iets wat loszit (zoals een deurklink of handgreep) weer vast, hoe naai je een knoop aan, hoe vervang je een batterij? Laat de kinderen bij kleine klusjes zelf een how-to-video maken en deel deze met ouders. Zo kunnen ze kleine klusjes in huis (en op school) voortaan zelf doen.
Werkplaats
Hout, spijkers, schroeven, hamers, schroevendraaiers, werkhandschoenen … en een zaagpapa of -mama. Laat de kinderen onder toezicht experimenteren. Iets moois maken mag, maar hoeft niet. Het gaat vooral om het ontdekken van de mogelijkheden van het materiaal en gereedschap.
Klaar?
Scheid al het afval: wat moet in welke kliko en wat brengen we naar het milieustation? Opgeruimd staat netjes!