Home » Dyslexie: de kansen op een rij

Dyslexie: de kansen op een rij

Ja, je leest het goed. Dyslexie biedt kansen. Je vraagt je vast af: hoe kan dyslexie kansen bieden? Een terechte vraag. Toch heeft dyslexie niet alleen maar negatieve kanten. Het dyslectische brein heeft juist veel voordelen. Tijd voor méér positieve aandacht voor dyslexie.

Week van Dyslexie

HOI Foundation en DyslexieFont hebben de handen ineengeslagen. Waarom? Zij willen het hele verhaal van dyslexie vertellen. Bij dyslexie denk je vaak alleen aan de uitdagingen waar dyslectische kinderen mee te maken hebben. En natuurlijk ondervinden de meeste leerlingen er hinder van. Ze lopen niet voor niets vast als het aankomt op het begrijpen van teksten en het leren van feitjes en gegevens die geen verband met elkaar hebben. Maar dat is slechts het halve verhaal. De andere kant, de kansen die dyslexie creëert, blijft onderbelicht. Tijd voor verandering!

Van 1 tot en met 8 oktober organiseren HOI Foundation en DyslexieFont de Week van Dyslexie. Zij creëren zo meer bewustwording over het brede beeld van dyslexie, zodat dyslectici hun volledige potentieel kunnen benutten. Nieuwsgierig naar hun missie? Op www.weekvandyslexie.nl vind je het volledige programma van die week. Zij organiseren voor kinderen zelfs een Happy Dyslectisch Festival.

Wat is dyslexie?
Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. Dat houdt in dat je woorden niet goed kunt lezen en spellen. Je blijft de letters stuk voor stuk lezen en je vindt het lastig om te begrijpen wat er staat. Deze definitie is te lezen op de websites van Stichting Dyslexie Nederland en van Balans: vereniging voor ouders. Wil je meer weten over de wetenschappelijke achtergrond van dyslexie of welke behandelingen je aan ouders kunt adviseren? Check dan vooral de informatie op deze websites.

In dit artikel willen we vooral stilstaan bij de voordelen van het dyslectische brein. Het dyslectische brein heeft kenmerken waar jij als leraar, maar ook zeker de dyslectische leerling zelf, vaak niet bij stilstaat. Wij zijn geneigd dyslexie alleen als beperking te zien.

De vier kansen van dyslexie op een rij

  1. Creatief en vindingrijk

Leerlingen met dyslexie zijn vaak ontzettend creatief en vindingrijk. Ze bedenken oplossingen voor problemen waar jij geen seconde aan hebt gedacht. Dat blijkt ook uit onderzoek. Het gaat er uiteraard niet om of het grote wereldproblemen zijn of uitdagingen van kleine aard: dyslectische leerlingen komen sneller tot vindingrijke oplossingen voor problemen.

  1. Echte ondernemers

Een leerling met dyslexie moet vanaf jonge leeftijd al meerdere manieren bedenken om een vraagstuk op te lossen. Dat vergt een andere manier van denken, doorzettingsvermogen en het gebruik van creatieve denkstrategieën.

Eén van die strategieën is beelddenken. Niet zozeer in woorden, maar vooral in beelden denken. Leerlingen die dit doen, zien het verhaal dat jij als leraar vertelt helemaal voor zich. Het zijn visionairs in de dop. Een fantastische eigenschap die in het ondernemerschap echt van pas komt.

  1. Dyslexie 2.0: innovatief denken

Een andere creatieve manier van leren is innovatief denken. Daarbij gaat het erom dat leren een sociaal proces is en dat emoties een integraal deel van het leren vormen. Samen betekenisvol leren. Als onderwijs betekenisvol is en er duidelijke verbanden zijn in de aangeboden lesstof, dan komt de dyslectische leerling tot de meest prachtige nieuwe ideeën. Zonder enige moeite schudt hij het ene na het andere innovatieve plan uit zijn mouw. Een echt ideeënkanon dus.

  1. Een ons geduld en een kilo doorzettingsvermogen

Dyslectische leerlingen zijn echte doorzetters. Het leren van spellingregels en het lezen van een tekst gaat namelijk niet vanzelf. Geduld hebben is dan een ontzettend belangrijke kwaliteit. Als een leerling met dyslexie een tekst leest, is hij meestal alleen maar bezig met het verklanken van de woorden die er staan. Gevolg: het kortetermijngeheugen is al vol, voordat deze leerling ook maar de kans krijgt om de gelezen informatie te koppelen aan zijn kennis van de wereld. Hierdoor komt een leerling niet tot begrip. Hij leest de tekst wel, maar begrijpt niet waar het over gaat. Met veel geduld, doorzettingsvermogen én ondersteuning in de vorm van bijvoorbeeld voorleessoftware of andere compenserende hulpmiddelen, komt ook deze leerling tot leren.

Inspirerende podcast
Wil je meer weten over de kwaliteiten van mensen met dyslexie en hoe zij hun eigen talenten hebben leren inzetten in het werk? Luister dan naar deze podcast over de dyslectische leraar.

Zien wij een voordeel over het hoofd? Deel het met ons!

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.