Vrijdag 15 november was het 4e Nationale Docentencongres Biologie. Ruim 450 docenten waren die dag te gast in Burgers’ Zoo. Jan van Rossum (decaan, docent scheikunde en oprichter EduScrum) gaf daar een presentatie over eduScrum: een projectmethode waarbij samenwerking, vertrouwen en zelfwerkzaamheid centraal staan.
Wat is het?
Scrum is een projectmethodiek, ontwikkelt door Jeff Sutherland en aanvankelijk voor de IT-branche, om mensen op een plezierige manier samen te laten werken met veel resultaat tot gevolg. Bij het werken met deze methode nemen de snelheid, het werkplezier en de resultaten toe. eduScrum werkt volgens dezelfde principes, maar dan toegespitst op het onderwijs. Centraal staan efficiënter en effectiever leren, beter leren samenwerken en jezelf beter kennen. Kortom, de belangrijkste 21st Century Skills. Leerlingen vormen projectteams op basis van hun persoonlijke kwaliteiten. Het ‘eigenaarschap’ van het leerproces ligt bij de leerling en de projectgroep zelf. Bekijk voor meer informatie het theoretisch model.
Voordelen docenten
Deze werkwijze verandert veel aan de dagelijkse gang van zaken in het klaslokaal. Door de leerlingen het eigenaarschap over hun leerproces te geven zijn ze gemotiveerder. Dat zorgt voor meer orde in de klas. Docenten komen zo eerder toe aan ‘echt’ werk, zoals vakinhoudelijke sturing en procesbegeleiding. De docent bewaakt de kwaliteit van het werk en stuurt leerlingen bij wanneer het de verkeerde kant op dreigt te gaan. Dat motiveert volgens Van Rossum de zelfsturing van leerlingen. Daarnaast is er sprake van transparantie. Door de visuele werkwijze is er continu zicht op de planning, de vorderingen en de verbetering van het proces en het eindproduct. En last but not least: het geeft voldoening als leerlingen zo intensief en gemotiveerd samenwerken.
Cijfers van ‘eduscrummers’ beduidend hoger
Als je bovenstaand filmpje al hebt bekeken dan is het je vast opgevallen dat veel leerlingen erg enthousiast zijn. Om toch wat preciezer te toetsen wat eduScrum volgens leerlingen precies bijdraagt, hebben ze een enquête gehouden onder zo’n 230 leerlingen. Daaruit blijkt dat 80% beter en makkelijker samenwerkt; 48% slimmer en effectiever leert; 60% meer plezier heeft in het vak; 58% eigen kwaliteiten ontwikkelt; 62% eigen verantwoordelijkheid neemt; 51% zich prettiger voelt in de klas en 28% met meer plezier naar school gaat. Daarnaast zijn in de periode 2010-2013 de resultaten van eduScrum-klassen vergeleken met die van parallelle klassen op dezelfde school. Uit die vergelijking (zie rechter afbeelding) valt af te lezen dat het cijfergemiddelde van de ‘eduScrummers’ beduidend hoger is.
Bekijk voor meer informatie de presentatie die Jan van Rossum op het biologiecongres gaf of kijk op de website van eduScrum.
Heb jij als docent ervaring met eduScrum of lijkt het je wat om deze werkwijze te implementeren in je lessen? Deel je ervaringen en ideeën met collega’s via onderstaand reactieformulier.