Deze zomervakantie publiceert Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. Deze tweede editie gaat over mediawijsheid voor docenten. Wat doet u om het komende schooljaar mediawijzer voor de klas te staan?
Innofun: Mediaprof in het voortgezet onderwijs
De Mediaprof-cursus van Innofun staat in het teken van direct toepasbare handvatten die u als docent meteen kunt inzetten in uw lessen. Daarbij worden termen als sociale media, web 2.0, flipping the classroom, TPACK en 21st Century Skills niet alleen besproken, maar vooral ook praktisch geoefend. De opleiding is ontwikkeld voor docententeams in het voortgezet onderwijs en bestaat uit verschillende bouwstenen die, afhankelijk van uw huidige kennis, individueel of in groepsverband kunnen worden ingezet. De cursus bestaat uit 8 bijeenkomsten van ieder 3 uur. Download de whitepaper voor meer informatie of bezoek de cursuspagina op de website van Innofun.
MOOC: Word mediawijzer!
De gratis MOOC ‘Word mediawijzer!’ van PXL (een Vlaamse hogeschool) is voor iedereen een aanrader. Ondanks het feit dat de MOOC niet is gericht op docenten maar op studenten en pas-afgestudeerden, valt er binnen de MOOC heel wat te leren op het gebied van mediawijsheid. Als u de MOOC volgt krijgt u antwoord op vragen als: Welke invloed hebben digitale media op ons? Is online privacy een mythe? En: Hoe kan je snel de juiste informatie vinden via Google? Alle basisbeginselen, waarmee u uw mediawijsheid kunt versterken, komen aan bod. Onder meer Pedro De Bruyckere en Davy Nijs nemen u mee in de wereld van de mediawijsheid aan de hand van thema’s als ‘kinderen online’, ‘mediatisering in de samenleving’ en ‘online privacy’. Bezoek de website van PXL voor meer informatie of bezoek de MOOC-pagina op EdX.
Brochure: beter leren door informatievaardigheden in het vmbo
In het kader van het project De Bibliotheek op school bracht het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken (SIOB) in 2013 de brochure ‘Beter leren door informatievaardigheden’ uit. Daarin staat welke informatievaardigheden leerlingen op het vmbo nodig hebben, hoe ze die vaardigheden kunnen ontwikkelen én hoe bibliotheken docenten kunnen ondersteunen bij dit proces. De brochure is ontwikkeld om docenten te helpen en te inspireren om informatievaardigheden een structurele plek in het onderwijs te geven. We zijn inmiddels een aantal jaar verder, maar daar is nog steeds behoefte aan. De brochure kunt u hier downloaden als pdf.
M@LT: ‘Mediawijsheidcompetenties van Leerkrachten Transparant Toetsen en Trainen’
Op Mediawijzer.net kwamen we een artikel tegen over M@LT: een gratis zelftoets en vier e-learningmodules (begrip, gebruik, communicatie of strategie) waarmee docenten kunnen werken aan hun competenties op het gebied van mediawijsheid. Het assessment duurt maximaal een kwartier en de e-learning modules nemen twee tot drie uur in beslag. M@LT is een initiatief van onder andere EduTalent, Nieuws in de klas en Teachers Channel. ‘Zij vinden dat leraren op een eenvoudige manier in staat moeten worden gesteld om hun kennis, vaardigheden en talenten op het gebied van mediawijsheid uit te breiden en te delen’, aldus Mediawijzer. Mediawijzer stelde de makers tien vragen over de e-learningmodule. Ga voor meer informatie naar de cursuspagina van M@LT.
Heeft u ervaringen met een van bovenstaande bronnen of cursussen op het gebied van mediawijsheid? Of heeft u een tip voor docenten die willen werken aan hun competenties op dat vlak? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.