Lezen is leuk! Lezen is goed! Het verrijkt je woordenschat en vergroot je empathisch vermogen.
Ik roep het regelmatig en sta er ook helemaal achter. Maar het lezen heeft mijn empathisch vermogen zo vergroot dat ik me wel wat voor kan stellen bij de leerlingen en leerkrachten die koppig weerstand bieden aan elk leesoffensief. Hun verzet doet me denken aan mijn eigen weerzin tegen zo’n beetje alles wat met theater te maken heeft. Wat me in veel boeken prima afgaat – spoorslags meegaan in het leven van Lampje, Bob Popcorn en de NEEhoorn – lukt me met geen mogelijkheid zodra er verklede mensen op de planken staan.
Met dit onvermogen kan ik prima leven. Maar sommige mensen in mijn omgeving niet. ‘Dit moet je echt zien! Ik weet zeker dat je het leuk vindt!’ De laatste keer dat ik het probeerde, werd mijn vooroordeel alleen maar bevestigd: veel geschreeuw, veel gestampvoet en veel onfunctioneel naakt waar dan ook nog emmers verf overheen gingen. Ik begreep niets van de staande ovatie en de lovende recensies.
“
Ik weet zeker dat er voor elk kind een boek is
Zo ongeveer zullen de kinderen zich voelen die steeds weer nieuwe boeken aangeraden krijgen. ‘Dit moet je echt lezen. Ik weet zeker dat je het leuk vindt.’ Maar als zij net zo’n afstand voelen tot Lampje als ik tot de acteurs, dan wordt het een lastig verhaal. Gelukkig zijn er meer boeken dan toneelstukken en – nog onbegrijpelijker – musicals. En ja, ik weet zeker dat er voor elk kind een boek is. De kunst is alleen om het te vinden. Want er zijn natuurlijk ook heel veel slechte boeken, en heel veel boeken die geweldig zijn maar die het kind in kwestie volkomen koud laten.
Zie hier de schone taak voor ’s lands leesbevorderaars. En dat zijn we allemaal in meer of mindere mate. Op sociale media buitelen de leesbevorderingstips over elkaar heen. Ze komen van juffen, meesters, lezers, schrijvers, ouders, uitgevers, biebprofessionals, wetenschappers en leken. Ik geef zelf ook weleens een tip, heel voorzichtig. Want ik vind dat ik er te weinig van weet. Je kunt een bakker wel vragen om uit te leggen waarom brood zo gezond is, maar persoonlijk hoor ik dat liever van een voedingswetenschapper. Daarom zie ik het schrijven van even luchtige als voedzame boeken als mijn belangrijkste bijdrage aan de leesbevordering.