Home » Social media: De ‘incheckdienst’

Social media: De ‘incheckdienst’

Een nieuwe trend op het gebied van social media is de ‘incheckdienst’, een toepassing waarmee je online kunt aangeven waar je je op dat moment bevindt. Het gaat hier om zogenoemde plaatsgebonden sociale netwerksites, waarop gebruikers kunnen doorgeven waar ze zich bevinden en notities (die anderen kunnen lezen) kunnen koppelen aan locaties. Een voorbeeld van zo’n platform is Foursquare.

 

Hoe werkt Foursquare?

Wie een account aanmaakt bij Foursquare kan vanaf zijn of haar smartphone (die middels GPS weet waar de eigenaar is) ‘inchecken’ op de locatie waar hij of zij op dat moment is. Nieuwe locaties kunnen door iedereen worden toegevoegd en iedereen kan op bestaande locaties inchecken. Gebruikers kunnen nadat ze zijn ingecheckt tips achterlaten, die direct voor andere Foursquare gebruikers zichtbaar worden. Het netwerk koppelt social networking aan plaats en tijd, wat weer een stapje verder in de evolutie van het mobiele web is (zie ook deapunt.com). Op publieke plekken kan iedereen inchecken.

 

Foursquare bevat ook een spelelement.  Voor iedere keer dat je laat weten waar je bent, krijg je punten. In Amerika zijn er koffiegelegenheden waar degene met de meeste punten ‘burgemeester’ van de zaak wordt en gratis koffie krijgt. Dit speelse element zorgt voor actief gebruik van de toepassing. Netwerksite Facebook treedt in de voetsporen van Foursquare en is iets soortgelijks aan het opzetten.

 

Bedrijven die eigenaar zijn van de locaties waar je kunt inchecken worden nu opgeroepen om hun locatie te gaan claimen. Wanneer de claim op de locatie is goedgekeurd, krijg je  toegang tot de statistieken die Foursquare verzamelt voor jouw locatie, zoals een uitsplitsing naar geslacht van bezoekers, een histogram van check-ins per dag, of een overzicht van de meest frequente bezoekers. De eigenaar kan zo aanbiedingen afstemmen op de doelgroep.

 

Reacties uit het veld

Er zijn veel positieve reacties over deze nieuwe plaatsgebonden social netwerksites. Vooral de fanatieke Twitteraars blijken het erg leuk te vinden om een locatiecomponent toe te voegen aan hun Tweet. Bovendien is een tip van een ‘vriend’ over ‘the place to be’ vaak overtuigender dan anonieme aanbevelingen of commerciële marketingpraatjes. Dat maakt dit soort platformen zo sterk. Wel worden er vraagtekens geplaatst bij de privacy, of liever het gebrek aan privacy, van de plaatsgebonden social netwerksites zoals Foursquare. Inmiddels kun je locaties ook als privé markeren. Alleen je vrienden zien dan waar je bent.  Tot slot een tip voor de ‘liefhebber’: sinds kort bestaat er een applicatie waarmee je kunt valsspelen, de ‘Fake Mayor’ (nepburgemeester). Hiermee kun je op één avond 4 keer naar de bioscoop, eten bij 5 restaurants en het theater bezoeken!

 

Wat denkt u? Zijn dit soort plaatsgebonden platformen een hype die volgend jaar weer over zijn, of een blijvertje waar de mogelijkheden eindeloos zijn? En belangrijker, heeft deze ‘incheckdienst’ toegevoegde waarde voor het onderwijs? Zou je hiermee als leraar kunnen achterhalen waar je leerlingen zijn als ze niet in op school zijn, of een ‘burgemeester’ van de school benoemen om zo het spijbelen tegen te gaan?

 

Door Kasimir Landheer. Jurgen Baart is op vakantie.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.