Op een basisschool in Hoogwoud staat niet alleen een leerkracht, maar ook een robot voor de klas. Wat betekent dit voor de rol van de leerkracht? En hoe kan de robot worden ingezet ter optimalisering van het leerproces? Daarover kom je meer te weten in deze videopodcast van Kennisnet.
Zo’n robot voor de klas is natuurlijk high tech, maar is daarnaast ook nog eens hartstikke handig én relevant. De robot assisteert, fungeert als studieobject en leert kinderen om problemen in kleine stapjes op te lossen – oftewel; computational thinking. De St Wulfram basisschool in Hoogwoud schafte de robot van robotsindeklas.nl aan om leerlingen te leren programmeren, maar inmiddels wordt hij op nog veel meer manieren ingezet.
Concrete toepassing
De robot wordt op ingezet van groep 1 tot en met groep 8. In het eerder op Kennisnet verschenen artikel Computational thinking aanleren door robot in de klas lees je hoe de school robot Tobor concreet inzet in iedere klas. In onderstaande videopodcast (duur: ca. 30 minuten) zie hoe je robot werkt en praat Kennisnet met de leerkracht en de medeoprichter van robotsindeklas.nl over het werken met Tobor in de klas.
Lees ook: Leren in het po van én met een robot
Heb jij al ervaring met het leren van en met robots in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.