De komst van kunstmatige intelligentie (AI) verandert het onderwijs in hoog tempo. Waar docenten vroeger uren bezig waren met het handmatig nakijken van opdrachten, kan AI nu helpen om dit sneller en eerlijker te doen. Onderzoek laat zien dat AI niet alleen tijd bespaart, maar ook zorgt voor meer consistentie in beoordelingen.
Wat is nakijken met AI?
AI-gebaseerde nakijksoftware, zoals het ASAG-model (Automatic Short Answer Grading), gebruikt slimme computermodellen die op grote hoeveelheden nakijkvoorbeelden zijn getraind. Zo leren deze systemen wat goede en minder goede antwoorden zijn. Door dit ‘trainen’ kan AI automatisch beoordelen en zelfs patronen herkennen die veel voorkomende fouten onderscheiden van originele antwoorden.
Voordelen van AI voor docenten
AI kan een waardevolle assistent zijn bij het nakijken. Enkele voordelen zijn bijvoorbeeld:
- Tijdbesparing: AI kan opdrachten in seconden analyseren en beoordelen. Dit bespaart docenten veel tijd, die je kunt besteden aan andere belangrijke taken zoals individuele begeleiding.
- Consistentie en objectiviteit: AI beoordeelt opdrachten volgens vaste criteria, zonder last te hebben van bijvoorbeeld vermoeidheid of persoonlijke voorkeuren. Dit verkleint de kans op beoordelingsfouten en verschillende scores voor vergelijkbare antwoorden.
- Snelle feedback: AI maakt het mogelijk om sneller feedback te geven, waardoor leerlingen direct inzicht krijgen in hun prestaties en snel kunnen bijsturen voor een beter leerresultaat.
Aandachtspunten en beperkingen
Hoewel AI veel voordelen biedt, zijn er ook zaken om op te letten:
- Bias in AI-systemen: Omdat AI getraind wordt met bestaande data, kan het per ongeluk vooroordelen overnemen. Dit betekent dat sommige antwoorden onterecht lager kunnen worden beoordeeld, afhankelijk van hoe het model is getraind.
- Beperkte interpretatie: AI mist soms het vermogen om nuances en creativiteit in antwoorden volledig te begrijpen. Vooral bij open opdrachten, waar context en originaliteit belangrijk zijn, blijft menselijke controle essentieel.
- Risico op fouten: AI kan ook ‘hallucineren’, oftewel fouten vinden die er niet zijn. Een menselijke blik blijft belangrijk om ervoor te zorgen dat AI-resultaten kloppen.
Aan de slag met AI-tools
Als je AI wilt inzetten voor het nakijken en feedback geven, zijn er enkele tools die speciaal zijn ontwikkeld voor het onderwijs. Brisk en MagicSchool zijn beide ontworpen om docenten te ondersteunen. Ze bieden feedback op schrijven, rekenwerk en meer, terwijl ze strikte privacyregels hanteren om de gegevens van je leerlingen te beschermen. Voor een overzicht van deze en andere tools, inclusief gebruikstips, kun je dit artikel op Edutopia raadplegen.
Praktische tips
Wil je AI inzetten bij het nakijken? Hier zijn enkele tips om dat verantwoord te doen:
- Gebruik AI als hulpmiddel, niet als vervanging: AI kan het nakijkproces ondersteunen, maar het is nog steeds belangrijk dat jij als docent de eindverantwoordelijkheid houdt.
- Controleer de resultaten: Bekijk steekproefsgewijs de beoordelingen van de AI. Dit helpt om eventuele fouten op te sporen en zorgt ervoor dat je leerlingen de juiste feedback krijgen.
- Stel duidelijke beoordelingscriteria op: AI werkt het beste als het weet welke criteria belangrijk zijn. Door duidelijke richtlijnen in te voeren, verbeter je de kwaliteit van de AI-beoordelingen.
Wees transparant over AI naar je leerlingen
Als je AI gebruikt om opdrachten na te kijken, is het goed om hier open over te zijn richting je leerlingen. Door uit te leggen hoe AI helpt bij het nakijken en leerlingen aan te moedigen om onjuiste resultaten te melden, ontstaat er een samenwerking die jullie beiden helpt om de kwaliteit van het werk en de feedback te verbeteren. Zo leer je niet alleen zelf van mogelijke fouten in de AI, maar krijgen je leerlingen ook meer inzicht in de technologie die hun onderwijs beïnvloedt.
AI biedt interessante mogelijkheden om het nakijken van schoolwerk efficiënter en eerlijker te maken. Door tijd te besparen en consistentere beoordelingen te leveren, kan AI een waardevolle aanvulling zijn op het werk van docenten. Tegelijk blijft jouw rol onmisbaar om te zorgen dat AI het nakijkproces op een verantwoorde manier ondersteunt.