Als beginnende docent heb je het niet altijd even makkelijk. Integendeel zelfs. Als starter heb je te maken met nieuwe collega’s, nog meer nieuwe namen en misschien wel het belangrijkste: je moet zo snel mogelijk uitvogelen wat werkt in de klas. Kortom, je krijgt genoeg voor je kiezen. Daarom in deze blog een selectie artikelen voor starters in het onderwijs.
Starter in het onderwijs: de huidige stand van zaken
Meer dan de helft van de starters in het voortgezet onderwijs (63%) denk wel eens over het verlaten van het onderwijs. In het voortgezet onderwijs heeft dat voornamelijk te maken met de hoge werkdruk, een slecht salaris en een slechte werksfeer. Dat blijkt uit een enquête (2014) van het NRCV-programma Altijd Wat. Bij de open antwoorden gaven docenten opvallend vaak aan dat veeleisende ouders een werkdruk-verhogende factor zijn. Maar ook administratieve lasten en niet lesgebonden taken – zoals werkweken, ouderavonden en het mentorschap – scoren hoog op het lijstje. Lees verder in het eerder op Onderwijs van Morgen verschenen artikel ‘Startende docenten: inwerken, begeleiding én zelf doen’.
Tips en trucs voor beginnende docenten
In het artikel ‘Tips and Tricks for new teachers’ gaat docent Sari Goldstein in op wat ze in retrospectief had willen weten toen ze begon in het onderwijs. Onder de noemers ‘Organization, Organization, and more Organization’, ‘Keep both a hard copy, and a soft copy of all your files’, ‘Inexpensive classroom rewards and incentives’, en ‘Having strong procedures’ komen haar persoonlijke do’s en dont’s aan bod. Goldstein sluit haar verhaal af met haar belangrijkste devies: ‘It’s all about trial and error’. ‘Hoe je het ook wendt of keert, je eerste jaar voor de klas is het moeilijkste in je carrière als leraar. Effectieve lessen kosten veel tijd en energie omdat je eerst van alles moet proberen voor je weet wat voor jou werkt. Wees daarom niet bang om iets nieuws te proberen of juist om toe te geven dat iets niet werkt. En: vergeet niet om hulp te vragen! Vooral niet als het in de klas bijdraagt aan een positieve, sterke cultuur.’
Een goede digitale start
Afgelopen zomervakantie publiceerde Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. Het thema van de vierde post is een goede digitale start. Dat is niet alleen voor starters, maar voor alle docenten van belang. Heb jij je digitale zaken al op een rijtje? Lees verder in het eerder op Onderwijs van Morgen verschenen artikel ‘Een goed begin: een goede digitale start’.
Heeft u als ervaren docent een tip of suggestie die in dit overzicht echt niet mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.