Home » Elektronische experimenten bij natuurkunde

Elektronische experimenten bij natuurkunde

In opdracht van de Europese Unie is Malmberg in 2010 samen met Politechnika Gdansk in Polen, en Young Digital Planet een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van elektronische experimenten in het natuurkunde-onderwijs. Daarbij wordt gekeken naar de voordelen die daarmee bereikt kunnen worden. Ook wordt onderzocht welke eisen er aan de docent, school en organisatie gesteld moeten worden om optimaal gebruik te kunnen maken van dergelijke experimenten. Een voorbeeld van een elektronisch experiment ziet u in het filmpje links.

 

Tijdlijn van het project
Inmiddels is de TU Twente aangehaakt in dit meerjarig project. In maart 2012 zal er in Gdansk een conferentie plaatsvinden waar de vorderingen worden besproken. In januari 2012 zullen resultaten van het onderzoek ook gespiegeld worden met die van de University of Leeds. Uiteindelijk is het de bedoeling het project in juni 2014 af te ronden, waarna de resultaten zullen worden gepubliceerd.

 

Vraag aan u
Hoe ziet u de toekomst van elektronische experimenten in het natuurkunde-onderwijs? Gebruikt u Coach of andere meetsoftware? Werkt u met Labquest? Graag vernemen we uw visie op de rol van elektronische experimenten nu en in de toekomst. Stuur uw reacties naar eugene.wijnhoven@malmberg.nl. Het is natuurlijk ook mogelijk een reactie achter te laten onderaan dit artikel. Vanzelfsprekend houden we eenieder die een bijdrage levert op de hoogte van onze vorderingen.

 

Eugene Wijnhoven
Uitgever, Uitgeefunit Beta VO

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen januari

Boekentips Engels januari

Op de derde maandag van januari wordt Martin Luther King herdacht. Met deze boekentips sluiten wij aan bij dit eerbetoon.

Bekijk
Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.