Zoals ieder jaar zetten we ook nu weer de meest gelezen artikelen van Onderwijs van Morgen voor je op een rijtje. Natuurlijk hadden jullie aandacht voor alles wat met onderwijs en corona te maken had. Dat zie je in het lijstje terug. Toch haalde corona niet de eerste plaats en dat voelt supergoed, zo op de valreep van het jaar. Wat ook fijn is: jullie waarderen de artikelen met onze tips. Dit zijn de echte (verantwoorde) knallers van 2020. Heb een prachtig nieuw jaar!
1. 11 gewoontes van succesvolle leraren
Wat is het geheim van een succesvolle leraar en hoe word je er zelf een? Met deze 11 gewoontes kom je volgens leerkracht Carrie Lam een heel eind. ‘Geniet van het lesgeven’ staat bovenaan haar lijstje.
2. Coronaproof de feestdagen door
Kan Sinterklaas naar school komen? Doen we het kerstdiner in de klas? Corona maakt alles anders. Dat geldt ook voor de viering van de decemberfeesten op de basisschool. Gewoon het draaiboek van vorig jaar erbij halen is geen optie. We hebben tips voor je én een uniek sinterklaasverhaal.
3. Wat is jouw salaris als docent in het onderwijs?
Wie werkt in het onderwijs verdient respect en waardering, maar een goed salaris is net zo goed een vereiste. Hoe weet je of je genoeg verdient? En hoe zit het eigenlijk met dat verschil in salaris wanneer je voor een klas in het po of vo staat? In dit artikel zetten we een aantal handige tips en tools voor je op een rij.
4. Zo zet je een oefentoets formatief in
Je hoort veel over formatief toetsen. Dit wekt de indruk dat er zoiets bestaat als een ‘formatieve toets’. Maar geen enkele toets is qua eigenschappen formatief. Je kunt elke gewenste vraag of set vragen formatief inzetten. Het gaat erom wat je daarna met de informatie, die uit de toets komt, doet. We lieten Sofie Faes (docent biologie) aan het woord.
5. Deze 5 YouTube-kanalen moet je als docent kennen
Als je maar één online medium zou mogen kiezen om in het onderwijs te gebruiken, dan kies je waarschijnlijk voor YouTube. Inmiddels is het platform vijftien jaar oud en zijn de door de gebruikers gemaakte video’s niet meer weg te denken uit de dagelijkse lespraktijk. Dit zijn de vijf kanalen waarop wij als redactie van OVM geabonneerd zijn.
6. 5 onmisbare onderwijsapps voor het nieuwe schooljaar
Wist je dat er al meer dan een half miljoen verschillende onderwijsapps zijn? De mogelijkheden zijn eindeloos. Dankzij apps kun je bijvoorbeeld makkelijk lessen en toetsen maken die op afstand te volgen zijn. Ideaal voor het komende schooljaar. Door onderwijsapps te gebruiken gaan leerlingen ook beter samenwerken, het nieuws beter begrijpen en makkelijker met elkaar in gesprek. Welke apps zijn nu echt onmisbaar?
7. Wet Eindtoetsing po: wat gaat er veranderen?
De overgang naar het voortgezet onderwijs is voor ieder kind een belangrijk moment. Sinds 2014 kennen we de Wet Eindtoetsing po, waarin de eindtoets verplicht en het schooladvies leidend is. Scholen mogen daarbij uit eindtoetsen van verschillende aanbieders kiezen. Inmiddels hebben vier cohorten leerlingen deze overgang onder de nieuwe regelgeving gemaakt. De Wet Eindtoetsing po is om die reden geëvalueerd. Anja Hendriks (leerkracht po en leer-ambtenaar) deelde de ins en outs met ons.
8. Zo krijg je de groepsdynamiek terug
Een fijne groepsdynamiek is een onmisbaar ingrediënt voor een goedlopende les. Na weken van individueel thuisonderwijs, vormen leerlingen nu weer opnieuw een groep. Hoe krijg je de groepsdynamiek terug? Een positieve relatie tussen jou en de leerling staat natuurlijk centraal.
9. Beter formatief evalueren? Verbeter je vraagtechniek
Formatief evalueren is een actueel thema. Niet gek: het stelt je in staat om tussentijds te polsen hoe het ervoor staat met leerlingen en om waar nodig bij te sturen. Maar hoe pas je dit concreet toe in je eigen lessen? In dit artikel legt Sofie Faes uit hoe je een typisch lesonderdeel, het stellen van vragen, kunt verbeteren en zo beter formatief leert evalueren.
10. Storend gedrag: 6 valkuilen waar jij niet meer intrapt
Soms hebben onze emoties de overhand of vallen we terug op onhandige gewoontes als een leerling storend gedrag vertoond. En voor je het weet heb je het verkeerd aangepakt en ben je nog verder van huis. Zes op onderzoek gebaseerde tips helpen je om niet in deze valkuilen te trappen en bewust te reageren op ongewenst gedrag.
Welk onderwerp vind jij interessant en waar zou je meer over willen weten? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.