Wat speelt er op de pabo? Dit keer vroegen we het aan eerstejaars student Nena van Dalen.
Nena van Dalen (19) is eerstejaars student op de pabo in Deventer op Hogeschool Saxion. Hiervoor heeft zij de opleiding onderwijsassistent gevolgd.
Waarom heb je voor de Pabo gekozen?
Toen ik zelf op de basisschool zat, vond ik het allemaal best lastig en voelde ik mij vaak niet gezien door de leerkracht. Dit motiveerde mij om zelf leerkracht te worden. Dat was echt mijn droom. Ik vind het erg belangrijk dat ieder kind zich gezien voelt en de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft op school.
Toen ik op mijn vijftiende een vervolgopleiding op het mbo moest kiezen, was de opleiding tot onderwijsassistent voor mij dan ook vanzelfsprekend. Daarna wilde ik nog een vervolgopleiding doen; ik was nog niet klaar met leren. Toch heb ik over de stap naar de pabo best getwijfeld. Vooral de toelatingstoetsen en de Wiscat hielden mij tegen.
Ik ben bij andere opleidingen gaan kijken, maar tijdens het bezoeken van de open dagen van de pabo realiseerde ik me dat ik het liefst voor de klas sta en mijzelf niks anders zie doen. Op het laatste moment heb ik mij toen alsnog ingeschreven voor de pabo. Ik heb voor de start van de opleiding goed geleerd én alle toetsen voor de poort gehaald. Zo blijkt maar: wanneer je iets wilt en je doet je best ervoor, dan kom je er wel.
Wanneer je iets wilt en je doet je best ervoor, dan kom je er wel.
Is het volgens jou handig dat je van het mbo komt of hebben studenten van havo en vwo juist een voordeel?
Beide wegen hebben voordelen. Studenten die havo en vwo hebben gedaan lopen op het gebied van rekenen en taal vaak een stuk voor, dat merk ik bij bepaalde toetsen in de klas. Als het gaat om stage heb ik natuurlijk meer ervaring, omdat ik al op diverse scholen heb meegelopen.
Wat vind je van de opleiding? Wat gaat er volgens jou goed en wat kan er beter?
Vooral de sterke nadruk op de praktijk vind ik heel goed, ik merk zelf dat ik daarvan het meest leer. Ook vind ik dat wij goed worden voorbereid op de vakinhoudelijke kennis. Dit is natuurlijk heel belangrijk als je zelf als leerkracht voor de groep staat.
Ik vind dat wij soms lange dagen op de opleiding hebben waarin wij vrij weinig doen. Alle lessen zijn interessant, maar een handvaardigheid- of dramales kan mij af en toe echt te lang duren. Ik denk dan vaak: ‘Ik had in deze anderhalf uur dit en dat al af kunnen hebben.’
Waar zou jij graag meer over leren of weten om straks zo goed mogelijk voorbereid te zijn als leerkracht?
Ik wil nog zoveel leren! Ik zou bijvoorbeeld willen weten hoe je gesprekken moet voeren met ouders en hoe een 10-minutengesprek verloopt. Ik zou ook graag wat meer voorbereid worden op diversiteit in de klas. Er zijn tegenwoordig veel kinderen in het reguliere onderwijs met uiteenlopende onderwijsbehoeftes. Hoe ga je daarmee om en wat kun je ze bieden? Ik zit natuurlijk pas in het eerste jaar, dus ik denk dat veel dingen nog aan bod gaan komen.
Ook vind ik dat wij goed worden voorbereid op de vakinhoudelijke kennis.
Waar kijk je het meest naar uit als je straks leerkracht bent?
Dat ik een eigen klas heb en dat ik zelf mijn eigen lessen kan invullen. Ik kan dan alles op mijn eigen manier doen. Ik heb nu op veel verschillende plekken stagegelopen en bij elke stageplek heb ik wel iets anders gezien. Ik ga bepaalde dingen echt meenemen, maar er zijn ook een paar dingen die ik zelf niet op die manier zou doen.