Home » VTV-reeks (17): terugblik met prof. dr. Gerard Westhoff en didactisch model

VTV-reeks (17): terugblik met prof. dr. Gerard Westhoff en didactisch model

In VTV 16 zijn we nog even helemaal terug gegaan naar het kind. We hebben kunnen zien met welk speels gemak vierjarigen een nieuwe taal oppakken. Helaas doen onze vo-leerlingen en wijzelf hen dit niet na. Het is duidelijk dat we te maken hebben met een snel afnemend leervermogen waar het vreemde talen betreft.

 

 

 

 

 

Dit snel afnemend leervermogen willen wij, docenten, compenseren met een slimme, goed doordachte didactiek. Hier hebben we in de voorafgaande afleveringen hard aan gewerkt. Nu, 16 artikelen verder, zijn we erin geslaagd een definitief model voor de didactiek van het vreemdetalenonderwijs te formuleren dat er mag zijn. U vindt dit model in voorlopige vorm al in VTV 15.

 

Voor de officiële zegen over dit model zijn we op bezoek gegaan bij Prof. dr. Gerard Westhoff, een internationaal erkende topwetenschapper op het terrein van de didactiek van de moderne vreemde talen. Deze vond de combinatie van de Vijf van Westhoff (VTV 14) en de Zeven van Witteman een prima vondst. De kracht, vond hij, lag in de complementariteit. De Schijf van Vijf geeft het wezen van de taaldidactiek weer, de Zevensprong zorgt voor de inbedding van de schijf in een algemeen didactisch lesmodel. De combinatie van de Vijf van Westhoff en de Zeven van Witteman was al goed te zien in de Franse les van Nadine Mies van het Pius X College in Bladel (VTV 14).

 

Na deze professorale goedkeuring laten wij het adjectief ‘tentatief’ dus vallen en presenteren wij met gepaste trots ons model (zie afbeelding rechts). We denken dat u wel zult instemmen met dit model, maar we vernemen natuurlijk graag wat u ervan vindt. We zullen ook blijven ingaan op vragen die u bij de VTV-reeks wilt stellen.

 

Rest ons u, de duizenden lezers en de tientallen respondenten te danken voor uw grote belangstelling. Gelukkig zijn we niet weg. De artikelen blijven op de site staan om nog eens na te slaan en er met uw collega’s over te praten. We hopen dat ze ook in de toekomst blijven bijdragen aan de didactiek van ons vreemdetalenonderwijs.  

 

Corinne Nederlof en Henk Witteman 

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen januari

Boekentips Engels januari

Op de derde maandag van januari wordt Martin Luther King herdacht. Met deze boekentips sluiten wij aan bij dit eerbetoon.

Bekijk
Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.