Home » Eye-tracking helpt bij onderzoek naar klassenmanagement

Eye-tracking helpt bij onderzoek naar klassenmanagement

In de zevende aflevering van de podcastserie Lab Leven besteedt Universiteit van Nederland aandacht aan het eye-tracking lab. Dit is niet zomaar een laboratorium, maar een bril om kijkgedrag mee te bestuderen. De experimenten vinden daarnaast plaats in een klas vol leerlingen. Hoe dat precies in zijn werk gaat, leggen de onderzoekers uit in de podcastaflevering.

Dit artikel van Ellen Langenhuijsen verscheen eerder op Fontys.

Het eye-tracking lab is een bril die registreert waar iemand naar kijkt, hoe lang hij ernaar kijkt en in welke volgorde. Zet bijvoorbeeld een leerling met zo’n eye-tracking bril op achter een computerscherm, een boek of een tekst en je ziet precies waar ze (niet) naar kijken. Ook voor onderzoek naar de manier waarop leraren orde
weten houden, is deze eye-tracking bril interessant. Zet een leraar zo’n bril op en je ziet waar hij wel of juist niet naar kijkt tijdens het lesgeven.

Door het oog van de meester

Voor de podcast gaat Universiteit van Nederland op bezoek bij de Fontys Lerarenopleiding in Sittard. Richard Conen, opleider Engels bij geeft les aan zijn studenten, terwijl hij een eye-tracking bril draagt. Die registreert precies waar hij tijdens zijn les kijkt en voor hoe lang. Hoogleraar Halszka Jarodszka van de Open Universiteit
vertelt: “Welke leerling krijgt veel aandacht en welke weinig tot geen? Ook zijn we geïnteresseerd in wat er gebeurt in het hoofd van een leraar. Wij willen zien wat hij ziet in de klas: Wat mist hij? Wanneer kijkt hij naar welke leerling? Ervaren leraren lijken namelijk anders te kijken dan hun beginnende collega’s en dan leraren in opleiding.”

Onmiddellijk reageren

Fontys-lector Frank Crasborn licht verder toe: “Een klas is heel dynamisch. Onderzoek laat zien dat ongeveer driekwart van de (re)acties van leraren in de klas wordt bepaald door de ‘onmiddellijke situatie’. Kijkgedrag speelt daarin een grote rol. Welk leerlinggedrag je wel of juist niet ziet of hoort, en hoe je dat interpreteert, is medebepalend voor wat leraren doen in de interactie met leerlingen. Hoe we kennis over professioneel kijkgedrag van leraren kunnen gebruiken om klassenmanagementvaardigheden te ontwikkelen, is voor de
lerarenopleiding is een belangrijke vraag. Hoe kun je bijvoorbeeld invloed uitoefenen op gedrag van leraren in de klas dat niet bewust is, maar toch belangrijk blijkt te zijn?”

Ook op Spotify

De podcastserie Lab Leven wordt gemaakt door Universiteit van Nederland in samenwerking met Focus, het radioprogramma over wetenschap van NPO Radio 1. Luister de podcast via onderstaande kanalen:

Kan eye-tracking onderzoek volgens jou bijdragen aan het behouden van orde in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.