Home » Favoriete educatieve apps: Chrome-apps voor docenten

Favoriete educatieve apps: Chrome-apps voor docenten


Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ onze favoriete Chrome-apps voor docenten. Deze verzameling is slechts een begin. Vult u de lijst verder aan met uw persoonlijke favorieten?

Over Chrome Apps
Chrome-apps zijn eigenlijk niets anders dan een short cut naar uw favoriete webapplicaties op het internet. In het Google Apps overzicht vindt u de pictogrammen naar uw reeds gedownloade apps. Zo kunt u die apps direct bezoeken. De apps-pagina is gemakkelijk te bereiken via het rechthoekige icoontje rechtsboven op de Chrome-startpagina.

Versal
Deze keer is Versal met stip op nummer één onze favoriet. Met deze aantrekkelijk vormgegeven webapplicatie kunt u namelijk interactieve cursussen maken en delen met uw leerlingen (of collega’s!). Vragenlijsten, video’s, formulieren, tekst, opdrachten… u kunt echt alles toevoegen. Nu zijn er natuurlijk wel meer toepassingen waarmee dat kan, maar Versal onderscheidt zich met haar ‘drag and drop’-aanpak zoals we die kennen van onder meer Weebly. Makkelijk dus! Daarnaast ziet de app er gewoon ontzettend goed uit en misschien wel het belangrijkste voordeel: via de ‘gadget market’ kunt u (interactieve) content van andere docenten vinden en gebruiken. En er staat inmiddels heel wat in!  Op de website staat een video waarmee u meer te weten komt over de tool. Via deze link kunt u de webapp downloaden.

TeacherTube
Met de online community TeacherTube kunt u onderwijsvideo’s, -audio, -beeldmateriaal en -documenten in alle soorten en maten delen met leraren van over de hele wereld. Een soort collectief, digitaal geheugen voor docenten dus. Als docent kunt u niet alleen video’s uploaden, maar ook feedback geven op andere video’s en de filmpjes van andere gebruikers ‘raten’ via het rating systeem in de app. Op die manier treden de best bekeken en meest gebruikte media vanzelf naar de voorgrond. Ook is het mogelijk om digitale klaslokalen en groepen te vormen. Handig, om samen met uw collega’s binnen de sectie digitaal lesmateriaal te verzamelen.


Google Classroom
Al eerder verscheen op Onderwijs van Morgen een artikel over Google Classroom: een tool waarmee docenten opdrachten kunnen maken en delen, efficiënt feedback kunnen leveren op (individuele) resultaten en desgewenst kunnen communiceren met leerlingen – in groepjes of individueel. Docenten en leerlingen kunnen opmerkingen, vragen en commentaar bij werkdocumenten plaatsen: zowel in chat, tekst en gesproken berichten én in real-time. Dat zou bijvoorbeeld handig kunnen zijn bij groepsopdrachten of wanneer u merkt dat een leerling er tijdens het maken van de opdracht niet zelf uitkomt. Ook ziet u als docent welke leerlingen de opdracht al gemaakt hebben en wie er nog bezig zijn. Een handige functie voor opdrachten tijdens de les, maar ook om bij aanvang van de les alvast te checken of iedereen het huiswerk heeft gemaakt. Leest u hier verder of bezoek meteen de pagina van de webapp in de Chrome Web Store.

HeyBoard
Samen met uw collega’s lessen ontwikkelen en voorbereiden is leuk, maar in de praktijk blijkt het vaak lastig te zijn om uren te prikken wanneer iedereen ook daadwerkelijk kan. Gevolg: er worden Word-documenten over een weer gemaild die uiteindelijk maar moeizaam iets worden. Jammer, want er zijn genoeg (web-)apps die uitermate geschikt zijn om online te samenwerken. HeyBoard is daar een goed voorbeeld van. Dat is een HTML5-tool waarmee je in een virtuele kamer met elkaar kunt samenwerken, creëren en vergaderen met behulp van de voice- of video conference-tool. En last but not least: die Word-documenten kunt u ook gewoon kwijt in deze webapp.

Heeft u ervaring met een webapp uit dit artikel? Of heeft u een suggestie die in dit overzicht echt niet mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.