Home » Het waarom van formatief toetsen met educatieve games

Het waarom van formatief toetsen met educatieve games

Met behulp van games is het mogelijk om formatief te toetsen, zonder daadwerkelijk een toets af te nemen. Als de games op de juiste manier zijn ontwikkeld én worden toegepast, kunnen ze heel wat informatie geven over de voortgang van een leerling. In dit artikel gaan we in op het waarom van formatief toetsen met educatieve games.

Veel leerlingen spelen in het dagelijks leven in meer of mindere mate spelletjes op hun computer, een spelcomputers of op een smartphone. Omdat het onderdeel uitmaakt van hun belevingswereld – voor veel leerlingen is het een natuurlijke activiteit – ligt het voor de hand om hier op educatief vlak op in te spelen. Educatieve games koppelen educatieve thema’s aan betekenisvolle contexten. Leerlingen krijgen een realistische kwestie voorgelegd, die ze het hoofd moeten bieden door de juiste beslissingen te nemen. Dit vergroot de validiteit van de gegenereerde data: de kans is groter dat ze het geleerde zullen gebruiken in het dagelijkse leven.

Betekenisvolle context

Zo verplaatsen leerlingen zich met de app My Life as a Refugee in het leven van een vluchteling. Ze kiezen een personage en worden vervolgens voor dilemma’s gesteld die verstrekkende gevolgen hebben: Wel of niet je broertje meenemen? Wel of niet aansluiten bij een groep andere vluchtelingen? Spelenderwijs ervaren leerlingen hoe het is om op de vlucht te zijn als het in het thuisland niet meer veilig is. Dit creëert (meer) begrip voor de moeilijke situatie die veel vluchtelingen hebben doorgemaakt.

Inzicht in het proces

Educatieve games generen een stroom aan relevante data, waarmee je als leraar of docent niet alleen het eindproduct, maar ook het proces kunt beoordelen. Je ziet niet alleen of de leerling een goed of fout antwoord heeft gegeven, maar ook hoe hij tot dat eindresultaat is gekomen. Dit stelt je in staat om leerlingen betere feedback te geven. Daarnaast biedt het een completer inzicht in de studievoortgang van leerlingen. Ook is het mogelijk om met educatieve games vaardigheden te toetsen die met traditionele methodes een stuk lastiger te toetsen zijn. Zo kun je op basis van gamedata vaardigheden als samenwerken, creativiteit en doorzettingsvermogen toetsen.

Toets of spel?

Tot slot is de opzet van games vergelijkbaar met de traditionele manier waarop we toetsen. Leerlingen krijgen een vraag of probleem voorgesteld, de leerling reageert daarop, het eindresultaat wordt geëvalueerd op basis van vaststaande criteria en daar wordt vervolgens weer een uitkomst of cijfer aan verbonden. Op basis daarvan kan de leerling al dan niet verder met het volgende onderwerp. Of het volgende level, want met gamen werkt dat dus precies hetzelfde.

Verder lezen:

Maak jij weleens gebruik van educatieve games om de studievoortgang van leerlingen of studenten te toetsen?  Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kledingkast van een tiener

Lied van de maand: Ik weet het niet!

Elke dag maar die vraag wat je aan moet. Soms weet je het gewoon niet! Zing mee met een liedtekst, een ingezongen lied, een karaokeversie.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.