Onderwijsvanmorgen was voor de rubriek KIJK MEE op bezoek in Sneek bij RSG Magister Alvinus. Een zonnige dag, een fijne school, nu eens niet in een nieuwbouwlocatie en midden in de stad. Docente Frans Swannet van den Akker is het type docent waar je als leerling graag wat harder voor werkt. Ze legt de lat hoog, en met gevolg. Vorig jaar had niet één leerling een onvoldoende voor Frans op het examen en eigenlijk moet iedereen minimaal een zeven hebben. Maar denk niet: ‘ah, zo’n ouderwetse strenge juf’. Ze is vooruitstrevend, ondernemend en erg multimediaal. Ze wordt daarin bijgestaan door Albert Breeuwsma, een whizzkid-achtige systeembeheerder die ook nog goed is in Frans. De leerlingen van deze vwo4-klas werken minstens eens per week en soms vaker in het computerlokaal onder de dakspanten. Swannet en Albert staan dat hele uur samen voor de groep. Albert zorgt voor de techniek, Swannet loopt rond, coacht, stuurt bij. De leerlingen weten wat ze moeten doen: luisteren, spreken, luisteren, spreken. Vandaag luisteren ze naar een dialoog van de ePack van d’Accord!, de methode Frans van Malmberg. Die dialoog pluizen ze eerst helemaal zelf uit, in tweetallen. Ze schrijven de tekst uit, overleggen, luisteren nog eens en nog eens. Het is geen gemakkelijk fragment, het komt van Télématin, een Franse televisiezender. Als ze de tekst helemaal ontcijferd hebben verdelen ze de rollen en spreken ze de tekst samen in. De dialoog wordt opgenomen en via een listig door Albert ontworpen systeem op een website geplaatst waar alleen mevrouw Van den Akker bij kan. Zij beluistert alle dialogen, deels of helemaal, de leerling krijgt dat in zijn resultaten te zien. Swannet van den Akker hamert enorm op het spreken en luisteren, volgens haar de enige weg naar het succesvol aanleren van een moderne vreemde taal. ‘Ze moeten het zelf doen, zíj moeten het doen’.
De leerlingen zijn serieus bezig, maar er wordt ook veel gelachen. Ik luister hier en daar en ben verrast door de prachtige uitspraak van sommige leerlingen. Ze willen het allemaal graag goed doen, krijg ik de indruk. Als het niet goed genoeg is doen ze het over, tot ze zelf tevreden zijn.
Albert laat me aan het eind van het uur nog iets moois zien: hij heeft een manier uitgevonden om digitaal spreektoetsen af te nemen. Met de ePack van D’accord! kunnen leerlingen hun ‘rol’ van een dialoog inspreken zodat er samen met de stem van de Franse spreker een echte dialoog ontstaat. Albert heeft zo’n zelfde systeem voor de toetsen ontwikkeld, zodat Swannet in veel minder tijd spreektoetsen kan afnemen. Ik kan me zo voorstellen dat Albert het druk krijgt de komende tijd. Er zijn vast heel wat systeembeheerders die dat kunstje willen afkijken.
Zoals vaak gebeurt op KIJK MEE-tochten ben ik weer erg onder de indruk van twee mensen die met zoveel enthousiasme en inventiviteit in het onderwijs staan. ‘Ik geloof toch wel dat het hier iets bijzonders is’ zegt een leerling tegen me. Dat geloof ik ook.