Home » Ga in gesprek met leerlingen over (digitale) media met MediaMasters

Ga in gesprek met leerlingen over (digitale) media met MediaMasters

Hoe ga je in de klas mediawijs om met online pesten, kunstmatige intelligentie, WhatsApp en gamen? Ontdek het van 9 t/m 17 november 2023 met MediaMasters (onderdeel van de Week van de Mediawijsheid). MediaMasters is een gratis serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor leerlingen tussen de 10 en 12 jaar (po en s(b)o). 

Maak lastige onderwerpen bespreekbaar

De serious game MediaMasters is gemaakt om het gesprek over media in de klas te stimuleren. Met deze game strijden klassen van 9 t/m 17 november om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. De wedstrijd bestaat in totaal uit vijf MediaMissies. Een MediaMissie bevat een spannend filmfragment, klassikale vragen én opdrachten op het digibord. Thuis kunnen leerlingen extra ‘bits’ (punten) verdienen met leuke opdrachten op MediaMasters Extra. Daarnaast is er een dagelijkse stelling om te bespreken. Chantal van den Burg, leerkracht regulier basisonderwijs en mediacoach in Vinkeveen, speelt daarom ieder jaar met haar klas mee: “MediaMasters haakt in op de belevingswereld van de kinderen, dus je hebt meteen hun aandacht te pakken. Het wordt ieder jaar opnieuw gemaakt, met actuele onderwerpen en stellingen. Daardoor is het een mooie combi tussen dingen die ze al weten (bijvoorbeeld over haatreacties op sociale media) en nieuwe dingen die een stapje verder gaan (bijvoorbeeld met opdrachten over kunstmatige intelligentie).”

Aan welke vaardigheden werken de leerlingen met MediaMasters?

In MediaMasters staat mediawijsheid centraal: het bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in de mediasamenleving. Om dat te bewerkstelligen zoeken de leerlingen tijdens het spel samen antwoorden op. Op deze manier zijn zij tijdens het spelen van MediaMasters ook veel bezig met begrijpend lezen. Zo bouwen leerlingen niet alleen basiskennis op over mediawijsheid, maar komen spelenderwijs ook taalvaardigheid en – waar relevant – basale rekenvaardigheden aan de orde. Voor digitale geletterdheid zijn er op dit moment nog geen wettelijk vastgestelde kerndoelen. Wel zijn er door SLO aanbodsdoelen geformuleerd en dient ook het Mediawijsheid Competentiemodel als basis voor MediaMasters.

» Naar de aanbodsdoelen

Geschikt voor het speciaal (basis)onderwijs

MediaMasters is ook toegankelijk voor leerlingen met een visuele of auditieve beperking. Zo kunnen de video’s van MediaMasters met ondertiteling worden afgespeeld en zijn de afleveringen tijdens de Week van de Mediawijsheid voorzien van Nederlandse gebarentaal of audiodescriptie. Leerlingen uit het speciaal (basis)onderwijs hebben een eigen competitie en maken kans op mooie prijzen.

» Meer informatie voor het speciaal onderwijs

Maak alvast kennis met MediaMasters

Wil je MediaMasters eerst even uitproberen en kennismaken met de personages, het verhaal en het type vragen? Schrijf je dan gratis in en speel de DemoMissie.

» Schrijf je hier in en speel alvast de DemoMissie

Hoe kan je deelnemen? Deelname aan MediaMasters is volledig gratis. Nadat je hier hebt ingeschreven dien je alleen nog een klas aan te maken in Mijn MediaMasters en vervolgens ben je klaar voor de landelijke wedstrijd!

Laatste onderwijsnieuws

staand vergaderen

8 tips: Anders vergaderen

Sluipt de sleur soms stiekem in jullie vergaderingen? Werken jullie altijd maar routinematig de agenda af? Doe nieuwe inspiratie op met deze tips om anders te vergaderen.

Bekijk

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.