Als dochter van een onderwijzer kreeg Sanne Spil vanuit huis de liefde voor onderwijs mee. Met een achtergrond in de sociologie en onderwijskunde werkte ze jaren als hbo-docent. Nu runt ze een academie voor en door docenten en schrijft ze voor OVM.
In het jaar 2000 gingen twee psychologen anders kijken naar de psychologie. Waar voorheen altijd een probleem werd opgelost – Hoe maak je iemand met een stoornis weer beter? – onderzochten psychologen Seligman en Csikszentmihaly hoe je iemand die gelukkig was nog gelukkiger kon maken. De positieve psychologie werd geboren.
Positieve psychologie
Waarom is deze psychologie belangrijk voor het onderwijs? Omdat we weten dat leren en ontwikkelen beter gaat wanneer er positieve emoties in het spel zijn. Positieve emoties doen veel met het pedagogische klimaat en de bereidheid van leerlingen en studenten om te leren. Negatieve emoties zoals angst en verveeldheid kunnen belemmeren dat de hersenen nieuwe informatie opnemen. Terwijl positieve emoties zoals blijdschap, hoop en trots bijdragen aan leerprestaties.
Een positief pedagogisch klimaat creëren?
Iedereen wordt er gelukkig van, het brein gaat open staan voor leerervaringen en het is nog wetenschappelijk onderbouwd ook. Kortom: waarom zou je het niet doen? Bij deze een top 5 van kleine interventies is de klas of leercontext om mee te experimenteren.
1. Maak een gelukspot
Vang geluksmomenten op kleine briefjes en stop deze in een pot of doos. Je kunt af en toe de geluksmomenten weer uit de pot halen en delen met de groep. Het is ook tof om er leermomenten in te stoppen met bijvoorbeeld een groep collega’s.
2. Bespreek talenten en sterke kanten
Het praten over en het delen van eigen passies, talenten en sterke punten werkt bij het creëren van een positief zelfbeeld. Waar vinden kinderen zichzelf goed in? Wat zouden ze daarmee kunnen doen? Hoe voelen ze zich daarbij? Kinderen krijgen op deze manier een positief zelfbeeld en controle over hun eigen gevoel. Kinderen die weten waar ze goed in zijn, kunnen beter omgaan met tegenslag.
3. Meditatie doet wonderen
Een kleine meditatie om bij je eigen rust en lijf te komen werkt onwijs goed. Het hoeft maar tien minuten te zijn. Ik heb het meerdere keren met volwassenen gedaan in de groep. Er wordt een diepere laag aangesproken door de stilte en het zijn in de ruimte.
4. Stuur jezelf een ansichtkaart of brief
Laat de kinderen of jongeren een kaart of brief naar zichzelf schrijven. Wat zouden ze willen doen of willen kunnen en wie zouden ze willen zijn over een paar weken, maanden of een heel studiejaar? Deze vorm werkt als een selffulfilling prophecy. Omdat een eigen doel is gesteld, zijn ze extra gemotiveerd om te worden en te doen zoals ze zelf hebben beschreven in de brief. Het leukste is om de brieven en kaarten te bewaren en op het einde van het schooljaar te versturen met de post.
5. Op de juiste manier feedback geven
Feedback is het meest krachtigste instrument om te leren. Belangrijk bij het geven van feedback is om het te benoemen vanuit de ik-persoon. Daarnaast is het van belang om feedback te geven op het gedrag in plaats van op de persoon. Gedrag van een persoon kan veranderen, een karakter niet. Wanneer er feedback op het gedrag wordt gegeven, kan de persoon dat gedrag veranderen of verstevigen. Feedback op de persoon werkt negatief. Wanneer iemand denkt dat hij slim en iets lukt ineens niet meer, is deze persoon eerder geneigd om te stoppen en te denken dat hij het niet kan, dan iemand die enkel feedback heeft gekregen op zijn gedrag.
Met welke positieve interventies werk jij graag? Deel je tips en trucs via onderstaand reactieformulier.