Als dochter van een onderwijzer kreeg Sanne Spil vanuit huis de liefde voor onderwijs mee. Met een achtergrond in de sociologie en onderwijskunde, werkte ze jaren als hbo-docent. Daar ontwikkelde ze een visie op nieuw onderwijs waarin inspiratie en de docent centraal staan. Nu runt ze een academie voor en door docenten en schrijft ze voor OVM.
Mijn favoriete leraar van de middelbare school is meneer Kelder. Hij gaf aardrijkskunde en zijn lessen waren altijd hilarisch. Hij was in staat om theorie om te zetten naar gekke verhalen die aansloten bij onze beleveniswereld. Zo moest je de theorie wel onthouden. Ik en mijn vriendin waren van de hormoonmaffia in België (het verhaal ging over de gekkekoeienziekte), een jongen op een scooter kwam uit de Grote Kwaal (een wijk in Hoorn heet de grote Waal) en zo speelde hij elke week weer een ander spel. Lang verhaal kort: ik had een erg goed cijfer voor het examen aardrijkskunde!
Het verschil maken
Wanneer ik met leraren en docenten mag werken, start ik altijd met een werkvorm waarbij ze hun eigen favoriete leraar tekenen. Dat zorgt altijd voor veel hilariteit, want er ontstaan de gekste beelden. Maar ook altijd glinsterende ogen, veel gelach en mooie verhalen over vroeger. Over die ene docent die stiekem sigaretten rookte uit het raam, of de muziekdocente met kalknagels die niet kon zingen. Allen zijn ze in herinneringen gegoten. En vaak concluderen we met elkaar, dat ze ook allemaal buiten de lijntjes kleurden.
Drijfveren
Het verhaal over die ene speciale leraar zegt ook iets over jou als docent. Wie ben jij? Wat vind jij belangrijk en wat zijn jouw drijfveren om voor de klas te staan? Wat wil je bereiken? Het mooiste zou nog zijn als een oud klasgenoot je hier twintig jaar na dato aan herinnert; je vergelijkt met die ene speciale leraar. Uit onderzoek naar wat nou een inspirerende leraar maakt, blijkt steevast dat diegene authentiek is en pedagogisch en didactisch een eigen manier van handelen heeft. Dat het gaat om iemand met veel betrokkenheid jegens leerlingen en studenten.
Vakkennis en docentschap
Ergens strookt dat niet helemaal met het huidige idee, waarbij we goed docentschap vooral benaderen vanuit vakkennis. Iemand is expert, en dat lesgeven leer je tussendoor wel, is de heersende gedachte in het hoger onderwijs. Je bent in eerste instantie een expert, dat docentschap bungelt er maar een beetje bij. Wanneer we daarentegen kijken naar de transitie van onderwijs, gaan we steeds meer richting onderwijs dat generiek en vakoverstijgend is. Er is behoefte aan docenten die coachen en het leerproces faciliteren, de experts vliegen we daarbij in.
Discussie
Mij lijkt het interessant om te discussiëren over wat docentschap in die situatie precies inhoudt. Wellicht is het een idee om een verschil te maken tussen de generalisten (de begeleiders, coaches, contactmakers, creatievelingen, ontwerpers) en de experts. En om hen te laten samenwerken aan een nieuwe organisatie van onderwijs, om zo iedereen op de positie te zetten die het beste past. Of zullen we met elkaar het docentschap anders invullen? Wat we ook doen, het is belangrijk om hierover na te denken.
Werken vanuit inspiratie
Werken vanuit inspiratie, is werken vanuit authenticiteit, plezier en passie. Je kent je eigen drijfveren en zet deze bewust in, zodat anderen worden geïnspireerd. Blijf ook jezelf inspireren. Wellicht komt er dan een dag dat jij door een oud-leerling wordt getekend of beschreven in een blog. Dank meneer Kelder!
Ik ben benieuwd: wat is jouw mening over het docentschap? Wat houdt het in en wat is belangrijk? Laat een reactie achter via onderstaand formulier.