Dat muziek het thema is van de landelijke poëzieweek 2013 verbaast me niet. Muziek, klank en poëzie… Ze passen bij elkaar. Dit jaar valt de gedichtenweek in februari (31-1 tot en met 6-02) en is de gedichtendag op 31 januari. Veel scholen grijpen deze week aan om extra aandacht aan poëzie te besteden. Dat is natuurlijk ook precies wat de aanjagers van de gedichtenweek, Stichting Lezen en Poetry International Rotterdam, beogen.
Lezen is beleven
Poëzie is ook voor onderbouwleerlingen van het voortgezet onderwijs heel aantrekkelijk te maken: logisch, gedichten gaan tenslotte over het leven, het beleven van het leven. Juist daarom kunnen gedichten dicht bij leerlingen gebracht worden. Door ze te combineren met muziek bijvoorbeeld. De populariteit van Nederlandse rappers en zangers bij leerlingen is tegenwoordig groot.
Echte poëzie? Misschien niet. Maar wat is échte poëzie? In ieder geval is het een mooi aanknopingspunt om verder te gaan, om te spelen met taal en om te onderzoeken hoe dichters met hun taal spelen. Om gedichten te lezen en te ervaren. Neem eens een bundel Poëziespektakel en lees de gedichten aan leerlingen voor. Zoveel moois te horen en te voelen.
Want daarover gaat poëzie: over het horen, voelen en beleven. Voor iedereen die leerlingen daarin wil meenemen is er – mede dankzij de poëzieweek – een fraai aanbod van allerlei opdrachten op internet te vinden. En als u met de methode Talent werkt zit u goed: in ieder hoofdstuk staat een gedicht waar de leerlingen mee aan de slag kunnen.
Lezen is leren
Poëzie lezen moet je leren, of beter: kún je leren. Door aan de slag te gaan met gedichten groeit ook bij leerlingen het plezier. Natuurlijk komen dan ook de traditionele invalshoeken van rijm, metrum en beeldspraak om de hoek kijken. Dat kan, dat moet misschien wel. Maar nooit beperkend, nooit als een ‘kooi’, zoals Anna Enquist lijkt te suggereren met de titel van het poëziegeschenk 2013: Een kooi van klank. Zo’n titel verbaast me dan weer wel. Niet vanwege de klank, wel vanwege de kooi! Ik zal de bundel snel eens tot me nemen en onderzoeken welke kant het opgaat. Een heerlijke gedichtenweek gewenst!
Besteedt u in de klas ook aandacht aan de poëzieweek? Zo ja, op welke manier?
Erika Welgraven – Uitgever Nederlands en literatuur