Home » Voorleesverhaal ‘De gelukssteen’

Voorleesverhaal ‘De gelukssteen’

Op 20 maart is het geluksdag. Daarom herhalen wij dit prachtige verhaal van Judith Koppens.

Met opgetrokken knieën zit Jelle op de bank. Vanuit de keuken klinkt het geluid van een ouderwetse fluitketel. Zuchtend kijkt Jelle rond in de woonkamer, waar hij al zoveel jaren komt. Zijn ogen blijven even hangen bij het oude tennisracket aan de muur. Opa kan de mooiste verhalen vertellen over de tijd dat hij ooit Nederlands jeugdkampioen was. Dan kijkt Jelle automatisch naar de sporttas die hij bij binnenkomst op de grond heeft gezet. Het handvat van zijn eigen racket steekt er een stukje uit. Jelle zucht opnieuw. Dan gaat de deur van de woonkamer open en loopt opa binnen met in zijn hand een mok dampende thee.
‘Alsjeblieft, jongen’, zegt hij. ‘Dit helpt altijd goed tegen buikpijn.’
Opa geeft Jelle een glimlach.
‘En het helpt vast ook prima tegen de zenuwen.’
Jelle kreunt.
‘De tegenstander, tegen wie ik zo moet tennissen, is de nummer één van zijn club’, zegt Jelle. ‘Daar zou jij toch ook zenuwachtig van worden?’

Speciaal voor de Geluksmaand van Onderwijs van Morgen, schreef kinderboekenschrijver Judith Koppens een spannend voorleesverhaal over geluk tijdens een belangrijke wedstrijd. Zal Jelle de wedstrijd winnen? En helpt de gelukssteen van opa? Of helpt het als je vertrouwt op jezelf?

Als je het verhaal hebt voorgelezen, kun je met lessuggestie I napraten met de kinderen over geluk en vertrouwen. Met Lessuggestie II ga je zelf aan de slag en maken de kinderen hun eigen gelukssteen.

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen januari

Boekentips Engels januari

Op de derde maandag van januari wordt Martin Luther King herdacht. Met deze boekentips sluiten wij aan bij dit eerbetoon.

Bekijk
Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.