Na een flinke daling is er de laatste jaren een lichte stijging gemeten van het aantal scholieren dat het vak Duits kiest op de middelbare school. Leerlingen kiezen het vak om uiteenlopende redenen, maar vooral omdat ze het nuttig vinden in het dagelijks leven en omdat ze het een makkelijk vak vinden. Uit onderzoek van het Duits Instituut is gebleken dat de meningen over het vak erg zijn verdeeld. Maar scholieren die het vak volgen, zijn het over één ding eens: de Duitse lessen mogen wel wat afwisselender…
Studie Duits minder in trek
Met de opleiding Duits in het hoger onderwijs is het slechter gesteld dan met het vak op de middelbare school. Per jaar schrijven ongeveer 70 aankomende studenten zich in voor een studie ‘Duitse taal en cultuur’, en er zijn ook steeds minder studenten die een minor of een bijvak volgen die met de taal van onze oosterburen te maken heeft. En dat terwijl bedrijven wel veel werknemers nodig hebben die de Duitse taal beheersen. Voor het ministerie van OCW was dit de reden het Duitsland Instituut onderzoek te laten doen naar de beleving van het vak Duits onder Nederlandse middelbare scholieren. De middelbare school is immers de plek waar de eerste aanraking met Duits over het algemeen plaatsvindt.
Lelijke tongval en lastige naamval
Uit het onderzoek komt naar voren dat slechts 20 procent van de scholieren die het vak volgt, het ook daadwerkelijk een interessant vak vindt, en maar 30 procent vindt de lessen afwisselend genoeg. Dit kan komen doordat de meeste scholieren niet veel met het land zelf hebben (70 procent) of doordat ze de taal niet mooi vinden (60 procent). Ook associëren leerlingen het vak vaak met lastige grammatica, het lezen van teksten en het leren van woordjes.
Scholieren zufrieden over docent
Maar er zijn ook positieve geluiden. Zo vindt bijna de helft van de scholieren Duits een nuttig vak voor het dagelijks leven, is 40 procent van mening dat het vak de kansen op de arbeidsmarkt vergroot, en heeft bijna 60 procent een leuke docent. Die leuke docent zou alleen wel wat meer Duits mogen praten in de les. En dat gaat niet alleen op voor de docent; ook de leerlingen zelf willen vaker hun Duitse tongval laten horen. Volgens de scholieren zou dat de les leuker maken. De scholieren geven nog meer tips voor docenten Duits: ze willen graag meer aandacht voor Duitse film en muziek in de les, en ze willen meer te weten komen over actuele ontwikkelingen in het land zelf. En oh ja, hoe kan het ook anders, ze zouden ook wel wat vaker op studiereis willen.
Nu de mening van de scholieren over het vak Duits zo uitgebreid is onderzocht, zijn wij nieuwsgierig hoe u tegen het vak aankijkt. Waarom denkt u dat steeds minder studenten een opleiding Duits gaan volgen? En hoe kan het vak interessanter gemaakt worden voor de scholieren?