Home » Google+ in het onderwijs

Google+ in het onderwijs

Docenten zijn niet altijd even happig op het gebruik van sociale media in het onderwijs, zoals Christel Evers al aangaf in haar column. Zou de nieuwe sociale netwerkdienst Google+ hier verandering in kunnen brengen? In dit artikel weeg ik de plusjes en minnetjes van het gebruik van Google+ in het onderwijs tegen elkaar af. Doet de site haar naam eer aan en heeft het terecht een + in de naam?

 

 

De netwerkdienst Google+ is gelanceerd op 28 juni 2011 en is momenteel nog in de online testfase. Veel mensen hebben zich al aangemeld bij de netwerkdienst en zijn al aan het testen geslagen. En dat testen is erg leuk om te doen. Je maakt namelijk kennis met een aantal nieuwe begrippen, zoals sparks, circles en hangouts, die corresponderen met interessante toepassingen. In de onderstaande opsomming wordt verder ingegaan op de belangrijkste functionaliteiten en wat ze voor het onderwijs kunnen betekenen.

Kringen (in Engelse versie circles)
Veel docenten staan niet helemaal open voor het gebruik van Facebook, Twitter en Hyves in de les. Meer dan eens zult u een vriendenverzoek hebben ontvangen van een leerling, niet goed wetende wat u ermee moet doen. Het is niet echt ideaal als uw leerlingen kunnen lezen wat u in het weekend heeft gedaan of als u van uw leerlingen bij kunt houden wat ze hebben uitgespookt in hun vrije tijd. De Kringen-functie in Google+ maakt het mogelijk uw contacten in te delen in groepen (kringen) en vervolgens kunt u zelf kiezen met welke kring u bepaalde informatie wel of niet wilt delen. Eigenlijk net zoals het in het normale offline leven ook gebeurt. U kunt dus uw privé contacten scheiden van de contacten van uw school en daarnaast kunt u ook een onderverdeling maken in de schoolcontacten. Zo kunt u bijvoorbeeld elke klas een eigen kring geven, waarbinnen u discussies kunt houden, huiswerkopdrachten kunt plaatsen, video’s kunt delen, etc.
Waardering: ++ (het maximale!)

Hangouts
Deze functie is vergelijkbaar met Skype. U kunt mensen uitnodigen in een hangout (bijvoorbeeld mensen uit een bepaalde kring), waar u met ze kunt video-chatten, YouTube-filmpjes kunt delen en tegelijkertijd kunt tekst-chatten. Voor docenten erg nuttig, want u kunt bijvoorbeeld met uw leerlingen afspreken dat u elke donderdag van 16.00-17.00 in de hangout zit, zodat leerlingen ‘langs kunnen komen’ om vragen te stellen. Ook zou u een kring kunnen maken voor leerlingen die wat meer instructies nodig hebben, zodat u met hen af kunt spreken om in een hangout bepaalde stof wat meer toe te lichten. Studenten zouden ook zelf in groepjes af kunnen spreken om aan een project te werken. Nadelen van deze functionaliteit zijn dat er niet meer dan 10 personen deel kunnen nemen aan een video-chat en dat je niet zomaar mensen uit een gesprek kunt zetten. Een groot voordeel is dat Google+ (en dus ook de hangout) een web-applicatie is en je enkel in hoeft te loggen om te kunnen video-chatten. Skype moet daarentegen steeds meegenomen worden op een USB-stick.
Waardering: +

Sparks
De Sparks-functie maakt het mogelijk om nieuws en andere informatie te ontvangen over onderwerpen die u interessant vindt (bepaalde sporten, films, landen, politieke partijen, etc). U kunt in een lijst aangeven welke onderwerpen u wilt volgen en vervolgens komt de meest actuele informatie daarover binnen gestroomd. Daarnaast kunt u ook informatie over onderwerpen met anderen delen. Zo kunt u het laatste nieuws of interessante blogs delen met uw leerlingen (van een bepaalde kring) over een onderwerp dat u net in de les heeft behandeld. U zou bijvoorbeeld ook de laatste onderzoeken op onderwijsgebied kunnen delen met collega’s en er vervolgens over kunnen discussiëren. Op zich een handige functie, vooral in combinatie met de kringen, maar niet echt vernieuwend.
Waardering: +

Huddle
Een functionaliteit die enkel aanwezig is op de mobiele telefoon. Huddle maakt het mogelijk om met uw telefoon te tekst-chatten met een groep, zodat u met andere in contact kunt blijven, zelfs als u onderweg bent. In het onderwijs heeft dit niet echt een toegevoegde waarde, al kunt u de leerlingen in uw kringen op deze manier welk bereiken wanneer jullie op excursie zijn of wanneer ze op verschillende plekken in het schoolgebouw aan het werk zijn aan een opdracht. Een (voorlopig) nadeel van deze functionaliteit is dat het enkel te gebruiken is met een Android-toestel. De applicatie voor Iphone-gebruikers is nog in ontwikkeling.
Waardering: +-

‘Deel je update’
Deze functionaliteit is vergelijkbaar met de ‘wat ben je aan het doen?’ van Facebook, de ‘what’s happening?’ van Twitter en de ‘wat doe je?’ van Hyves. Het geeft je de mogelijkheid je status door te geven en daarbij video’s, links, foto’s of locaties toe te voegen (dat laatste is niet mogelijk bij Twitter of Facebook). Zoals eerder gezegd, de kringen vormen hierbij een groot voordeel ten opzichte van andere netwerkdiensten; u kunt zelf kiezen met wie u uw status wilt delen, zodat niet iedereen kan zien naar welke film u dit weekend bent geweest of welke huiswerkopdracht u net heeft uitgedeeld. Dit voordeel voor u als docent ligt echter vooral bij de kringen-functionaliteit dan bij deze functionaliteit. De ‘deel je update’ heeft op zichzelf geen buitengewone toegevoegde waarde voor het onderwijs.
Waardering: +-

Als u zelf kennis wilt maken met deze en andere mogelijkheden van Google+, moet u echter wel door iemand anders uitgenodigd worden die al een profiel op Google+ heeft aangemaakt. Op de homepage van de netwerkdienst krijgen leden de volgende boodschap: “You’re part of a small group of people who are helping to test Google+”. Maar deze week maakte Comscore bekend dat Google + met 25 miljoen gebruikers het snelst groeiende netwerk ooit is. Zo ‘small’ is die testgroep dus niet meer.. Dat belooft dus wat! Zou dit dan dé netwerkdienst worden die breed toegepast gaat worden in het onderwijs? Wat denkt u?

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.