Voor een middelbare beroepsopleiding is een sterke band met het bedrijfsleven van groot belang. Maar hoe betrek je het bedrijfsleven echt bij je opleiding? Hoe zorg je ervoor dat de opleiding en de praktijk naadloos in elkaar overlopen? Het Wellantcollege in Houten richtte een Groene Hotspot in om maatschappelijke vraagstukken rond groen onderwijs aan te pakken.
Maatschappelijk is er veel aan het veranderen, stelt Heidi Kamerling, projectleider van Groene Hotspot Houten. ‘Er is veel werk en veel innovatie in het groen. Groen is geen luxe meer, maar een oplossing in het stedelijk gebied.’ Nu steeds meer mensen in de stad willen wonen, komt de leefbaarheid in het geding. ‘Groen is een noodzakelijk iets om te overleven, groen verbindt en zorgt voor welzijn.’
Klimaatverandering heeft directe gevolgen voor groene opleidingen. Bomen kunnen ervoor zorgen dat het niet te heet wordt in de stad en groen houdt in tijden van droogte water vast. Opleidingen moeten daar meer op worden ingericht. De maatschappelijke opgave van de klimaatverandering is te groot om alleen aan te pakken. ‘Meer samenwerken is een vereiste en de sleutel ligt bij oud-leerlingen.’ Deze alumni zijn inmiddels zelf werkzaam in de groene sector en kunnen een verbindende rol spelen tussen de opleiding en het bedrijfsleven.
Urban green development
Vanuit het bedrijfsleven is steeds meer vraag naar mbo’ers die de waarde van groen in de stedelijke omgeving begrijpen. Het Wellantcollege speelde daarop in met de nieuwe opleiding Urban Green Development. ‘Deze opleiding kwam tot stand in nauwe samenwerking met bedrijven als de Ginkelgroep uit Veenendaal en Van der Tol uit Amsterdam,’ zegt docent Jan van der Wiele. Hoveniersbedrijf de Ginkelgroep richt zich op duurzaam vergroenen van de leefruimte en groenbedrijf Van der Tol is voorloper in vergroening van de stad. Uit de samenwerking ontstond een vernieuwde hoveniersopleiding met aandacht voor thema’s als biodiversiteit en
hittestress.
De samenwerking met de bedrijven kwam volgens Jan van de Wiele vanzelf tot stand: ‘Doordat wij als docenten onze vakliteratuur bijhouden, wisten we zelf wat er aan de hand is.’ Als die urgentie ook bij de docenten leeft is het makkelijker samenwerken met bedrijven. Wel was het zaak om de eisen aan de studenten goed in de hand te houden. ‘Bedrijven hebben soms moeite om het niveau van de studenten in te schatten. Ze willen soms te veel. Als docenten zeggen wij: als de basis er maar is. Ze gaan bij ons niet ontwerpen, maar ze moeten het wel begrijpen.’
Kennisdeling
Een kernbegrip voor de verdere ontwikkeling van groen onderwijs is kennisdeling. Groene Hotspot Houten is ingericht als een community voor groenbedrijven, hoveniers en urban greeners. Een ontmoetingsplaats waar docenten en hoveniers elkaar ontmoeten tijdens kennisbijeenkomsten of tijdens de jaarlijkse Grote Groendag. Het werkgebied is de regio Midden-Nederland, al werkte Groene Hotspot voor een wilde-bijenproject ook samen met Naturalis. ‘Het gaat om samen onderwijs maken,’ legt Heidi Kamerling uit. ‘Onderwijs in de breedste zin van het woord: een leven lang leren.’ Vanaf september ontwikkelen de opleiding en het bedrijfsleven gezamenlijk het keuzedeel ‘dak- en gevelgroen.’
Als makelaar in groen onderwijs is er de komende jaren genoeg werk aan de winkel voor Groene Hotspot Houten. Het besef dat partijen alleen gezamenlijk de grote maatschappelijke uitdagingen aan kunnen, begint bij iedereen door te dringen. ‘Verdere ontwikkeling van groen onderwijs kan alleen hand in hand met het bedrijfsleven.’ Dat is een vruchtbaar uitgangspunt voor de toekomst.
Heb jij ervaring met de combinatie tussen het bedrijfsleven en onderwijs? Deel je ervaring via onderstaand reactieformulier!