In mijn artikel over het moderne brein verwees ik naar de Digital Natives (DN) en Digital Immigrants (DI) uit het spraakmakende boek iBrain van de Amerikaanse neuroloog Gary Small. Ik behoor tot de oudere generatie en ben dus een Digital Immigrant die met grote belangstelling, ja met nieuwsgierigheid, kijkt naar de gevolgen die de nieuwe technologieën teweeg (gaan) brengen bij de jonge generaties.
Zullen wij, docenten, onze doceerstrategieën moeten aanpassen? Dagelijks wordt ons brein blootgesteld aan nieuwe uiterst complexe technologieën. Maar wetenschappers doen er ook onderzoek mee. Wat leert ons het onderzoek van bijvoorbeeld dr. Eveline Crone van de Universiteit Leiden, die een wetenswaardig boekje heeft geschreven over het “Puberende Brein”? En niet te vergeten die van Prof. Dr. Jelle Jolles van de Vrije Universiteit Amsterdam?
Krijgen wij zelf meer inzicht in de werking van het menselijk brein door onderzoeksresultaten die met behulp van MRI en PET-scans worden bereikt? In hoeverre ondersteunen deze de onderzoeksresultaten van vooraanstaande onderzoekers als Prof. Dr. Monique Boekaerts?
Omdat de interactie tussen brein en omgeving de vorming van nieuwe neurale netwerken tot stand brengt, moeten de nieuwe technologieën wel tot een evolutie leiden in de werking van het individuele menselijke brein. Kunnen deze veranderingen permanent worden? Wat betekenen deze veranderingen voor de wijze waarop wij onze emoties beleven? Gaan er veranderingen optreden in de wijze waarop wij met onze sociale omgeving omgaan?
Nu al zien we dat de jonge DN-ers minder vaak naar bibliotheken gaan en minder vaak kranten en tijdschriften lezen. De neurale netwerken van de DN-ers verschillen volgens Gary Small dramatisch van de DI-ers (inclusief babyboomers). Betekende vroeger een generatiekloof vooral een verschil in inzichten en in normen en waarden, nu betekent het veel eerder andere vormen van neurale netwerken, die zich in de loop van de tijd door de constante blootstelling aan digitale technologieën bij de DN-ers hebben gevormd. De DN-ers hebben nu hun eigen digitale sociale netwerken gecreëerd en hun eigen steno. Gaming geeft hun kansen deel te nemen aan een nieuwe uitdagende, spannende virtuele wereld.
In 1932 schreef de bekende Britse schrijver Aldous Huxley zijn utopische roman Brave New World. Hierin beschrijft hij een wereld die geheel wordt beheerst door technologie en rationalisme.
In zijn voorwoord dat hij in 1947 toevoegde, omschrijft Huxley het thema als “the advancement of science as it affects human individuals”. Het thema is dus niet de vooruitgang van de wetenschap als zodanig; het is de vooruitgang van de wetenschap voor zover deze menselijke individuen raakt.
Dit is ook het thema dat ik in mijn volgende artikelen voor ogen heb. Wat betekenen deze technologieën voor ons allemaal of je nu DN-er of DI-er bent en wat kunnen ze betekenen voor ons onderwijs?
Ik nodig de lezers van harte uit actief mee te doen met de discussie.