Tijdens het wekelijkse trendspotten voor Onderwijsvanmorgen, kwamen we deze keer wel een heel bijzondere manier van educatie tegen. Alhoewel dit voorbeeld nog gericht is op de kleintjes wilden we u dit niet onthouden: het iPhone-boek.
Het Japanse bedrijf Mobile Art heeft een hybride vorm van een boek gemaakt door een iPhone met applicatie te combineren met een boek. Zoals ze zelf op de website aangeven, was dit project vooral bedoeld om de kloof tussen de ouder en kind te verkleinen door middel van een communicatietool. En dat is gelukt door de iPhone van de ouder in het boek van het kind te leggen. Zie het resultaat in dit filmpje.
Ik had al eens eerder posts gezien op blogs die gingen over het lezen van boeken op iPhones en hoe je dat makkelijk kan doen, of hoe je je iPhone op een bijzondere manier kan gebruiken in het klaslokaal. Maar deze gaat toch wel een stuk verder. Het analoge boek wordt op een bijzondere wijze gecombineerd met de digitale telefoon. En als dit voor ouder en klein kind zou kunnen gelden, waarom dan niet voor de jongeren in het voortgezet onderwijs die bijna allemaal zelf een mobiele telefoon hebben.
De eerste stap naar een hybride leeromgeving is al gemaakt door de introductie van een digibord. Maar de educatieve uitgeverijen zullen hun content continu moeten blijven veranderen en aanpassen n.a.v. de laatste ontwikkelingen. Met name voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en bijvoorbeeld maatschappijleer. Deze digitale content kan dus nu ook via de mobiele telefoon + boek worden verspreid. Waarbij de mobiele telefoon als een extra distributievorm wordt ingezet waar uitgeverijen speciale applicaties voor kunnen leveren. Applicaties waarmee de content uit de boeken verrijkt worden. En persoonlijk.
Want daar zit nog een verdere ontwikkeling in. Standaard boeken met de algemene stof en een applicatie voor op je mobiel met extra verrijking op het lijf geschreven van de leerling. Niet alleen is dit iPhone-boek een bijzondere vorm van digitaal en analoog. Het is in mijn ogen ook een bijzondere vorm van algemeen en op de gebruiker toegesneden lesmateriaal.
Moet er meer geld gestoken worden in het iPhone-boek? Of is dit een ontwikkeling die zich de komende 10 jaar niet in uw klas zal gaan afspelen?