Home » Het rapport voor het vmbo

Het rapport voor het vmbo

Onlangs presenteerde het LAKS het ‘rapport voor het vmbo’. Geen rapport zoals je zou verwachten, maar een ouderwets schoolrapport bestaande uit beoordelingen die vmbo-leerlingen aan hun school geven. De scholen zijn beoordeeld op onder andere het gebruik van ICT, motivatie, aandacht voor talent en de omgang met leerlingen. De resultaten in dit rapport zijn tot stand gekomen aan de hand van de vmbo-scholentour en de LAKS-monitor onder 22.000 vmbo-leerlingen.

Lessen
Uit de monitor blijkt dat leerlingen op het vmbo vinden dat ICT nog onvoldoende wordt ingezet in de klas. Als aanbeveling stellen leerlingen dat het gebruik van filmpjes en landkaarten een positieve manier is om ICT in te zetten in de klas. En daarin staan ze niet alleen: ook BBC vindt dat er veel meer uit video gehaald kan worden dan nu het geval is. Een link naar YouTube is leuk en het is een welkome afwisseling in de les. Evelien Hoekman, economiedocente aan de Van der Capellen Scholengemeenschap in Zwolle, heeft in een Prezi geschikte video’s voor verschillende vakken bij elkaar gezet. Een selectie waarmee u uw eigen verzameling kunt beginnen of aan kunt vullen.

Docenten
9 van de 10 leerlingen vindt de manier waarop docenten met leerlingen omgaan prima. Over de vakkennis van docenten zijn leerlingen dan ook enthousiast. Maar over de wijze waarop docenten motiveren zijn niet alle leerlingen tevreden: 1 op de 6 leerlingen vindt namelijk dat leraren hen beter zouden kunnen motiveren. Maar wat draagt nu precies bij aan de motivatie van leerlingen? Het Ruud de Moor Centrum (RdMC) heeft hier in 2011 studie naar gedaan, omdat bleek dat veel docenten op zoek zijn naar handreikingen om leerlingen beter te motiveren. Naar aanleiding van deze studie heeft het RdMC een aantal handreikingen geformuleerd (pag. 51). Het is aan de docent om deze handreiking op de juiste maat te snijden. Lees voor meer informatie ook de ‘Zomerreeks Motivatie’ op Onderwijs van Morgen.

Leerling
Ook over de moeilijkheidsgraad van het vmbo-onderwijs zijn de leerlingen nog niet helemaal tevreden. Bijna 70 procent vindt het vmbo niet moeilijk. Als aanbeveling stellen de leerlingen voor om bij een aantal vakken niveaugroepen in te delen. Zo kan er een verschil worden gemaakt tussen de leerlingen die wat extra begeleiding kunnen gebruiken en zij die extra uitdaging nodig hebben. Het flipping the classroom-concept kan het werken in groepjes mogelijk maken: leerlingen nemen thuis de uitleg van de lesstof tot zich, waardoor er in de les tijd vrijkomt voor dingen die normaal juist als huiswerk worden opgegeven: opdrachten maken, met digitaal lesmateriaal werken, onderzoek doen of in groepjes werken. Ook hier staan video en digitale toepassingen centraal, dus bij gebruik van dit concept bent u tevens bezig met ICT. Thuis en in de klas.

Bekijk voor meer beoordelingen en aanbevelingen het gehele rapport. Kunt u zich als vmbo-docent vinden in dit rapport? Of zijn er een aantal punten die volgens u niet helemaal kloppen? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier en deel uw ervaringen met elkaar.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.