Wie had vijf jaar geleden gedacht dat Hyves de grootste netwerksite van Nederland zou zijn? In september 2004 richten Raymond Spanjar, Koen Ham en Floris Rost van Tonningen de site Hyves.nl op in navolging van het succes van soortgelijke sites zoals Myspace.com in het buitenland. Anno 2009 heeft Hyves ruim negen miljoen leden en is het de best bezochte internetsite van Nederland.
En dat zijn heel wat leden voor zo’n klein landje als dat van ons; maar bijvoorbeeld Bolivia doet ook erg goed mee. 60% van de Hyvers heckt het netwerk maandelijks en één op de zes pagina’s die Nederlanders bekijken, is een Hyves pagina.
Zelfs onze premier Balkenende en zijn collega Bos hebben er afgelopen verkiezingen politiek mee bedreven en tegenwoordig is er geen jongerenmerk meer die er niet op adverteert. Deze week schuwde de politie het netwerk ook al niet om scholieren te ‘hyven’ en daarmee tips te krijgen rondom een moordonderzoek. We kunnen dus gerust stellen dat Hyves iedereen in Nederland voor het eerst op grote schaal bekend heeft gemaakt met online communicatie. Hierbij zijn vooral jongeren in deze afgelopen vijf jaar uitgegroeid tot de ‘experts’. En deze experts worden steeds jonger.
Hyves werd vijf jaar geleden opgezet als een website voor jongvolwassenen, maar inmiddels is driekwart van de acht- tot zeventien-jarigen aangesloten. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek onder meer dan duizend kinderen, dat is uitgevoerd in opdracht van Stichting Mijn Kind Online en Digivaardig & Digibewust. Het interessante onderzoek is hier te lezen.
In het onderzoek wordt beschreven dat er ouders zijn die, terwijl de moeder ligt te bevallen, meteen een Hyvesprofiel aanmaken voor hun baby, en deze vervolgens trouw bijhouden. Weer eens iets anders dan continu foto’s doorsturen naar opa en oma: “kijk maar even op Hyves”. Zo meldt de één-jarige Sander zijn zestien Hyvesvrienden geregeld wat hij doet en wat hem bezighoudt. In zijn ‘wie, wat, waar’ schrijft ‘hij’: ik heb een tandje@thuis. Zodra kinderen kunnen schrijven en lezen houden ze zelf hun Hyvespagina bij. Vol schrijffouten krabbelen ze elkaar en houden anderen op de hoogte van hun bezigheden. Overigens nog vaak achter een gesloten profiel.
Opvallend is dat het aantal kinderen tot twaalf jaar dat op Hyves zit sterk toeneemt. Want in groep acht heeft driekwart van de kinderen een Hyvesprofiel. Daarna stijgt het aantal Hyvers nog licht. Van de veertien-jarigen zit 80 procent op Hyves. De huidige generatie kinderen krijgt het dus letterlijk met de paplepel ingegoten. Bijna iedereen zit op Hyves want anders hoor je er niet bij.
Juist omdat kinderen er zo vroeg bij zijn, is het belangrijk hun activiteiten op Hyves in het oog te houden. Sommigen ouders bijvoorbeeld stellen regels, vooral over wie kinderen wel of niet als vrienden mogen toevoegen, of het instellen van de Hyves op privé, zodat niet iedereen kan meekijken. Niet onbelangrijk, want veel kinderen lijken er geen idee van te hebben dat de krabbels en foto’s die ze plaatsen, ook door anderen bekeken kunnen worden. Ook hebben jongeren regelmatig ruzie op Hyves en één op de vijf ontvangt af en toe een beledigende krabbel.
Om ouders hulp te geven met het begeleiden van hun kinderen op Hyves, zijn er twee brochures over Hyves uitgebracht met tips: één voor ouders met kinderen tot twaalf jaar en één voor ouders met pubers. De uitgaven zijn gratis te downloaden via www.mijnkindonline.nl/hyves en www.mijndigitalewereld.nl
De vraag is natuurlijk hoelang Hyves na deze vijf jaar nog relevant blijft voor jongeren. Uiteraard is dit het eerste echt succesvolle social media platform in ons land, maar sites als Facebook staan te trappelen het vaandel over te nemen.
Benieuwd hoe Hyves over vijf jaar erbij staat.