Docenten hebben hun eerste studiejaar met de nieuwe rekeneisen achter de rug. Een andere indeling van de rekendomeinen, het rekenexamen dat meetelt voor de diplomering, het mogen gebruiken van een rekenmachine: er is best wat veranderd. Hoe hebben docenten en studenten dat ervaren? En hoe helpt Rekenblokken bij het lesgeven volgens de nieuwe rekeneisen?
Rekenen is overal
Om op de nieuwe rekeneisen aan te sluiten, moesten rekenmethodes als Rekenblokken twee jaar geleden totaal vernieuwd worden. Voor docenten is deze nieuwe manier van rekenonderwijs even wennen, omdat het niet meer om ‘ouderwets’ rekenen gaat, maar om omgaan met situaties waarin getallen voorkomen, vertelt Mark Zweegers, uitgever van Rekenblokken. Nieuw in Rekenblokken is dat jij als docent kan kiezen om les te geven over rekenonderwerpen (domeinen) of juist vanuit situaties uit de leefwereld van de student (thema’s). Er zijn actuele lesopeners toegevoegd: filmpjes die gaan over allerlei onderwerpen die jongeren aanspreken zoals handelen in crypto-valuta, schulden afbetalen en Black Friday. Zo kun je met de klas het gesprek aangaan over onderwerpen die studenten in hun dagelijks leven tegenkomen, waarin ze moeten rekenen. Rekensituaties kom je per slot van rekening overal om je heen tegen.
Oefenen en trainen
Nieuw in de examens zijn de open vragen. “Afgelopen studiejaar hebben we nóg een aantal elementen aan Rekenblokken toegevoegd, zoals extra toetsen en examentrainingen op papier en online”, zegt Mark. “Er staan open vragen in, waarin studenten kunnen noteren hoe ze tot een oplossing zijn gekomen bij een rekensituatie.’’ Zo kunnen studenten zich voorbereiden op hun rekenexamen. “Studenten kunnen hun vaardigheden uitgebreid oefenen en krijgen automatisch feedback. Weten waarom je iets hebt fout gedaan, maakt dat je beter leert van je fouten en je zekerder gaat voelen bij het rekenen. Je kunt in de dashboards precies zien hoe het met jouw studenten gaat.”
Sneller werken en beter scoren
Mbo-rekendocent Bob Schenk van het Regiocollege Zaanstreek Waterland is blij met de nieuwe rekeneisen. “Ik vind het een verbetering en dat merk ik ook bij de studenten. De stof is meer uit het leven gegrepen.” Over het werken met het vernieuwde Rekenblokken zegt hij: “Het feit dat er nu niet alleen naar het juiste antwoord, maar ook naar de weg ernaartoe wordt gekeken maakt dat studenten beter scoren.” “Wel is het nog even zoeken naar het op juiste wijze beoordelen van opgaven, aangezien de uitwerking niet altijd volledig objectief kan worden beoordeeld.”
Bob ziet dat de trainingen en oefenexames van Rekenblokken voor een goede doorstroom van de lesstof zorgen. “Meerdere studenten werken sneller dan onze planning omdat ze het als prettig ervaren om zelfstandig door te werken.”
Petra de Vries, docent rekenen op MBO College Airport in Hoofddorp, merkt in haar lessen ook verschil tussen de oude en nieuwe manier van rekenen. “Doordat we niet meer op domeinniveau oefenen maar op themaniveau, kan ik een heel andere invulling aan mijn lessen geven”, zegt Petra. “Voorheen waren we weken bezig met één domein, zoals grootheden en eenheden. Voor de studenten die al niet zo happig zijn op rekenen werkte dit demotiverend.” Ze startte vorig schooljaar met het thema ‘stage en werk’, waarin verschillende theoretische onderwerpen worden samengevoegd in rekenopgaven over bijvoorbeeld reistijd, stagevergoeding en overwerken. “Procenten en het metriek stelsel werden voorheen nooit met elkaar in verband gebracht, maar staan nu dicht bij elkaar. Dat zorgt ervoor dat studenten de stof beter begrijpen en het vak leuker vinden.”
Precies zien hoe je ervoor staat
Tweedejaars student Morris Bakker werkte vorig jaar voor het eerst met het nieuwe Rekenblokken. Hij vindt het fijn dat de methode aansluit op zijn leefwereld. “De opdrachten zijn uitdagend en goed”, zegt hij. “Sommige zijn best moeilijk.” Met name de test-jezelfs vindt Morris daarom heel handig en daarvan zouden er van hem zelfs nóg meer in de methode mogen staan. Mede-student Anouk Treur is vooral blij met de toevoeging van thema’s en de opgaven die over werk en belasting gaan, omdat dat aansluit op haar dagelijks leven. “Maar ook dat ik precies zie hoe ik ervoor sta, vind ik heel fijn.”
Soepele overgang
De nieuwe rekeneisen zijn dus een grote, maar positieve verandering voor deze docenten en studenten. De overzichtelijke, snelle en effectieve manier van werken met Rekenblokken helpt ze bij een soepele overgang.
Hoe zat het ook alweer met die nieuwe rekeneisen?
Een kort overzicht:
- Er zijn 5 nieuwe domeinen gericht op functionele gecijferdheid in plaats van technisch rekenen.
- Getallen is geen apart domein meer: het is nu gedeeltelijk verweven met de overige domeinen.
- Het rekenexamen telt mee voor de diplomering.
- Studenten mogen een rekenmachine gebruiken.
- Er is een betere aansluiting bij de leefwereld van studenten door thema’s als studie & werk, reizen, wonen, vrije tijd en burgerschap.