Home » Hoe je hout snijdt…(docenten en ICT)

Hoe je hout snijdt…(docenten en ICT)

Adviseur, trainer en onderwijsjournalist Erno Mijland over leren voor de toekomst.

 

In hoeverre is een docent verplicht zich te verdiepen in de mogelijkheden van ict voor zijn/haar lespraktijk? In hoeverre is een docent verplicht zich te verdiepen in de (steeds vaker ook digitale) belevingswereld van zijn/haar leerlingen? Vragen waarop u vast en zeker een houtsnijdend antwoord wilt.

 


Timmerman Hendrik
Stel, ik ben een aannemer. Een van mijn medewerkers is timmerman Hendrik. Hendrik draait al even mee in de zaak. Hij zweert bij de handzaag waarmee hij zijn loopbaan begon. Een decoupeerzaag, een reciprozaag of een radiaalzaag… nee, dat is allemaal modern spul voor mensen die het vak niet écht beheersen. En hout? Hout is eik, beuk, vuren, meranti misschien. Nee, in de eigenschappen van eigentijdse soorten als accoya of afromosia wil hij zich niet verdiepen.

Slechte kanten
Mijn afnemers zijn nogal kritisch, van de tientjescultuur zeg maar. Ze willen dat mijn bedrijf de klus snel klaart, dat het werk perfect is en dat we iets duurzaams opleveren. Ik weet dat je met een decoupeerzaag sneller en preciezer kunt werken dan met een handzaag en dat er tegenwoordig houtsoorten zijn die het langer volhouden in ons kletsnatte klimaat. U snapt het: ik zit een beetje met Hendrik in mijn maag.

Goede kanten
Ik weet ook dat Hendrik kwaliteiten heeft. Zo heeft hij inzicht in hoe je sterke constructies maakt, is hij mijn meest loyale medewerker en is hij een steun en toeverlaat voor mijn jongste medewerkers. U snapt het: ik wil Hendrik niet kwijt.

Enthousiasmeren
Dus stuur ik Hendrik op cursus, probeer hem te verleiden toch dat slimme stuk elektrisch gereedschap eens uit te proberen en vraag mijn jongste medewerkers hem te enthousiasmeren voor dat nieuwe type hout. Of het lukt, weet ik niet. Hendrik is immers een hypothetische timmerman. Virtueel heet dat tegenwoordig.

Oplossing
Stel nu, Hendrik is docent en ik ben zijn collega of directeur. Kunt u me een houtsnijdend advies geven? Verplichten of verleiden? Uitsluitend gebruik maken van zijn kwaliteiten? Hem zelf de ‘sense of urgency’ laten ontdekken? Wie slaat de spijker op zijn kop?

Laatste onderwijsnieuws

Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.