Sommige kinderen zijn boekenverslinders, andere moeten niks van lezen weten. Leerlingen die plezier hebben in lezen, lezen vaker, meer en beter. Bij het voorlezen op jonge leeftijd begint al een leven lang leesplezier. Hoe kan jij het leesplezier van jouw leerlingen verhogen?
Lezen belangrijk maken
Wetenschappelijk onderzoek laat telkens weer zien dat kinderen die meer lezen, zich beter ontwikkelen op het gebied van taal. En taal staat aan de basis van alles wat je leert. Toch behoort Nederland wereldwijd tot de landen waar kinderen het minst van lezen houden.
Daarom is het belangrijk dat leesbevordering een vaste plek krijgt in de les. ‘Wie het belangrijk vindt dat kinderen lezen, moet het lezen dan ook belangrijk maken’, is het standpunt van de Engelse schrijver en jeugdliteratuurdeskundige Aidan Chambers. Chambers geeft in zijn boek ‘Leespraat’ (2013) tips hoe je het leesplezier van kinderen kunt vergroten.
4 tips om je leerlingen te motiveren meer te gaan lezen
- Het kiezen van een boek
Zorg voor een ruim en gevarieerd aanbod van boeken dat aansluit bij de leefwereld en de interesses van je leerlingen. Ook is het belangrijk om je leerlingen te helpen met het kiezen van een boek dat niet te moeilijk of te makkelijk is. - Het presenteren van boeken
Presenteer de boeken op een aantrekkelijke manier en zorg dat ze binnen handbereik zijn voor je leerlingen. Zet boeken daarom niet allemaal in de kast met de rug naar voren, maar ook een aantal met het omslag naar voren. En wissel dit af. Dat nodigt uit! - Het lezen van een boek
Geef je leerlingen op school tijd om te lezen. Plan bijvoorbeeld iedere dag een leesmoment in van vijftien minuten. - Het bespreken van een boek
Gesprekken voeren over gelezen boeken is volgens Chambers de beste manier om van kinderen enthousiaste lezers te maken. Er is één regel tijdens deze boekgesprekken: alles is de moeite van het vertellen waard.
Tips als leerlingen lezen moeilijk of minder leuk vinden
Sommige kinderen zeggen dat ze ‘gewoon’ niet van lezen houden. Andere kinderen vinden lezen lastig en vinden het daarom niet leuk. Ze verliezen hun motivatie en lezen daardoor minder. Terwijl kinderen die goed kunnen lezen gemotiveerder zijn en juist meer lezen.
Toch kan je ook de minder goede lezers stimuleren om meer te lezen. Het artikel Een klas vol lettervreters van Uitgeverij Malmberg geeft praktische tips en suggesties om kinderen positieve leeservaringen op te laten doen. Bijvoorbeeld:
- Theaterlezen
Een methode die je gebruikt bij het vloeiend lezen, het lezen met intonatie en expressie. Theaterlezen zorgt voor sociale verbondenheid: iedereen is belangrijk. Een tekst heeft verschillende rollen, met verschillende leesniveaus. Het belangrijkste personage in het verhaal heeft leestechnisch het laagste niveau. Zo wordt de zwakke lezer de ster van het verhaal. Dat geeft zelfvertrouwen en plezier! Lees deze theatertekst over werken op de maan bijvoorbeeld met groep 3. - Boekentip
Pudding Tarzan van Ole Lund Kirkegaard is een leuk boek voor minder goede lezers in groep 5-6. De hoofdpersoon, Iwan Olsen, vindt lezen maar moeilijk en is ook op andere gebieden geen uitblinker. Maar op een dag verandert alles… - Voorlezen
Lees een paar keer per week voor. Door het voorlezen maken de kinderen kennis met boeken en verhalen. Tegelijkertijd leren ze nieuwe woorden en doen ze kennis op over de wereld. Bespreek het verhaal achteraf met elkaar. Zo leren leerlingen verbanden leggen met hun eigen leefwereld.
Ga de Lees Challenge aan met je klas!
Een andere leuke manier om lezen te stimuleren is door een wedstrijd aan te gaan. De redactie van Onderwijs van Morgen heeft een poster gemaakt om je leerlingen te stimuleren meer boeken te lezen. De poster geeft verschillende suggesties om een boek te kiezen. Door het kiezen van een boek makkelijker te maken, pakken je leerlingen sneller een boek. En door het wedstrijdelement willen ze meer lezen!
Leestips voor alle klassen
Ben je op zoek naar leuke boekentips voor je leerlingen? Of om voor te lezen in de klas? Bekijk het thema Lekker Lezen op Onderwijs van Morgen voor verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas. Zowel voor onderbouw, middenbouw, als bovenbouw delen ze leuke suggesties.
Heb jij nog leuke tips om het leesplezier van leerlingen te verhogen? Laat het ons weten!