De wereld om ons heen verandert continu. Innovatie is aan de orde van de dag. Wat is innovatief onderwijs? Waaraan herken je een innovatieve docent? Kun je als innovatieve docent echt het verschil maken? En hoe word je dan zo’n innovatieve docent? In dit artikel geven we antwoord op deze vragen.
De wereld waarin leerlingen van school gaan, is heel anders dan toen ze voor het eerst naar school gingen. Onze samenleving verandert in hoog tempo. Onderwijsinnovatie betekent dat je het onderwijs verbetert met behulp van een nieuwe aanpak of technologie. Daarbij verandert ook de rol van de docent.
Onderwijs moet bij de tijd zijn
Leerlingen verdienen onderwijs dat bij de tijd is. Volgens Platform Onderwijs2032 bestaat eigentijds onderwijs uit drie taken: kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting. Vakoverstijgende vaardigheden (creëren, kritisch denken, probleemoplossend vermogen, leervaardigheden en samenwerken) bereiden leerlingen voor op de veranderende samenleving.
Hoe herken je een innovatieve docent?
Innovatief onderwijs draait ook om persoonsvorming en maatschappelijke toerusting. Daarom zal vraaggestuurd onderwijs in de toekomst steeds belangrijker worden. Leerlingen krijgen meer zeggenschap over de leerstof: wat hebben zij nodig om te groeien? De rol van docent zal dan ook verschuiven. In plaats van alleen les te geven, wordt de docent een coach die leerlingen begeleidt in hun leerproces. Eigenschappen van zo’n innovatieve docent zijn onder meer: enthousiasmeren, bevragen en stimuleren. Ook heb je digitale vaardigheden nodig, bijvoorbeeld voor blended leren.
Het verschil maken
Technologie speelt een steeds grotere rol in onze samenleving. Juist het onderwijs moet leerlingen daarop voorbereiden. Gebruikmaken van technologie in de klas heeft veel voordelen. Zo wordt het leren er leuker van. Met online toets- en quiztools sluit je bijvoorbeeld veel beter aan bij de belevingswereld van leerlingen. Met onderwijsrobots kun je leerlingen laten kennismaken met robotica. Ook door je manier van lesgeven kun je als innovatieve docent het verschil maken: door te differentiëren geef je elke leerling onderwijs dat bij hem of haar past. En werk ook met learning analytics: hiermee breng je het leer- en onderwijsproces in kaart met als doel het – al dan niet op persoonlijk niveau – te verbeteren.
Zo word je een innovatieve docent
Tot slot krijg je in dit artikel enkele tips waarmee je een innovatieve docent wordt én blijft:
- Luister goed naar leerlingen: je gaat ze dan begrijpen (ook hun belevingswereld) en staat dichter bij ze. Zo kun je ze nog beter begeleiden.
- Wees altijd kritisch: Werkt je manier van lesgeven echt? Wat ging er fout? Wat kun je nog verbeteren? Houd daarbij altijd je leerlingen in gedachten: wat hebben zij nodig?
- Ontwerp interactieve lessen: waarbij technologie dan ook een belangrijke rol speelt. Dat kan bijvoorbeeld met blended learning en teaching.
- Wissel ervaringen uit: blijf altijd in contact met andere docenten, zodat je van elkaar kunt leren. Dat kan online, maar ook via conferenties, trainingen en workshops.
Op welke manier vind jij dat het onderwijs moet veranderen om leerlingen voor te bereiden op de toekomst? En hoe zie jij jouw rol als docent daarin? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.