‘Concentratie is de superkracht van de 21e eeuw’, aldus Cal Newport, docent aan de universiteit van Georgetown en onderzoeker naar ‘diep werken’. Uit zijn laatste onderzoek blijkt dat maar weinig mensen (digitale) afleidingen kunnen weerstaan. Wanneer je ertoe in staat bent volledig in concentratie te werken, heb je een enorme voorsprong op je medescholieren.
Dat de afleidingen tijdens het leren steeds toenemen, is voor ouders met tieners duidelijk. De mobiele telefoon is inmiddels bijna vergroeid met de rest van hun lichaam. Zelfs tijdens het leren wordt de telefoon niet weggelegd, zo blijkt uit het onderzoek Monitor; Jeugd en Media 2017 (Kennisnet, 2017). Dit onderzoek stelde dat bijna 60 procent van de tien tot achttienjarigen gelijktijdig met het maken van hun huiswerk diverse sociale media gebruikt. Op deze manier verlies je constant je concentratie. Nadat je een berichtje hebt gekregen, duurt het minimaal zeven minuten voordat de volledige concentratie weer terug is.
Mobiel en huiswerk
Dat kinderen van nu beter kunnen multitasken is een illusie, zegt Paul Kirschner, hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit. Tal van onderzoeken tonen aan dat het voor de mens onmogelijk is twee taken tegelijkertijd uit te voeren, zonder verlies van snelheid en kwaliteit. Zo blijkt uit onderzoek van Kirschner dat studenten die tijdens het leren een Facebook-bericht ontvingen, bijna twee keer zoveel tijd nodig hadden om een tekst te leren. Studenten die zich tijdens het leren door sociale media lieten storen, scoorden op toetsen zelfs 1 tot 1,5 punt lager dan hun collega-studenten (Kirschner, 2012).
Huiswerkondersteuning
Hierom worden leerlingen tegenwoordig massaal naar huiswerkklassen en bijles gestuurd. Dit jaar is er meer dan 160 miljoen euro uitgegeven aan buitenschoolse ondersteuning; zo’n zes keer meer dan vijftien jaar geleden. Hiermee lijkt gezien de eerdergenoemde onderzoeken een directe link te kunnen worden gelegd met de opkomst van internet en mobiele telefoons.
Bij reguliere huiswerkklassen word je als scholier geholpen met plannen en worden al je vragen beantwoord. De succesfactor van deze klassen is niet de ondersteuning, maar de druk die je voelt om aan de slag te gaan en je telefoon er niet constant bij te pakken. Doordat de hersenen voor het zestiende levensjaar nog niet volledig zijn ontwikkeld om zelfstandig te werken, zorgt dit soort druk ervoor dat je in ieder geval wordt gestimuleerd zelf aan de slag te gaan. (Jolles, 2017)
Effectieve tijdsplanning
Belangrijk is dat scholieren tijdens het huiswerk maken houvast hebben en enige sturing krijgen, bijvoorbeeld door een effectieve tijdsplanning. Studies hebben aangetoond dat de maximale concentratieboog tijdens huiswerk maken tussen de 20 en 45 minuten ligt. Wanneer je langer bezig bent, verlaagt dit de efficiëntie. Francesco Cirillo heeft hierbij een techniek bedacht die het meeste uit leren haalt, de zogeheten Pomodoro-techniek. Deze techniek, gekoppeld met to-do lijstjes, is de basis van de ‘Toupr-methode’.
Toupr in het kort
Toupr creëert een persoonlijke huiswerkklas in een vertrouwde omgeving, namelijk bij de scholier thuis. De Toupr-student (Hogeschool of Universiteit) steunt en inspireert de middelbare scholier om zelfstandig aan de slag te gaan. Tevens let deze op of er niet constant afleidingen, zoals een mobiele telefoon, zijn. Zij aan zij maken scholier en student hun eigen huiswerk. Toupr helpt hiermee middelbare scholieren om altijd geconcentreerd huiswerk te kunnen maken.
Maken jouw leerlingen bij het maken van hun huiswerk gebruik van bepaalde (digitale) tools? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.