De hybride leeromgeving verovert steeds meer terrein in het (technisch) beroepsonderwijs. In zo’n leeromgeving worden leren, werken en innoveren gecombineerd in een zo realistisch mogelijke beroepspraktijk, waarin liefst ook plek is voor onder meer innovatieve startups. Hoe geef je zo’n hybride leeromgeving precies vorm?
Volgens Hevo biedt een hybride leerwerkomgeving een uitgelezen kans om een opwaartse spiraal in gang te zetten. ‘Als deze omgeving niet alleen ruimte biedt voor leren en werken maar ook voor onderzoeken en experimenteren, ontstaat er een goede voedingsbodem voor innovatie. Die heeft aantrekkingskracht op goed gekwalificeerde, ervaren docenten. Sterker nog, het vergroot de kans op instroom van nieuwe docenten. Samen met een plek die ruimte biedt voor leren, werken én innoveren en samen met uitdagende projecten die het bedrijfsleven inbrengt, maken zij het praktijkonderwijs extra inspirerend.’
Vier stellingen
Hevo legde vier stellingen en vragen met betrekking tot hybride leeromgevingen voor aan vier experts. De stellingen vallen binnen de thema’s ‘Vergrijzing’, ‘Campus: ja of nee?’, ‘Wie is aan zet?’ en ‘Gebouw en financiering’. De vier stellingen luiden als volgt:
- Vergrijzing: zonder een hybride leeromgeving wordt de vergrijzing een groot probleem en komt de maakindustrie in Nederland in gevaar.
- Campus: ja of nee? Een hybride leeromgeving kan alleen goed gedijen in een campusomgeving.
- Wie is aan zet? Elke zichzelf respecterende regio zou een omgeving moeten ontwikkelen waarin leren, werken en innoveren samenkomen. Wie is hiervoor (als eerste) aan zet?
- Gebouw en financiering: een realistische hybride leerwerkomgeving vraagt om een hiervoor uitgerust gebouw. Aan welke criteria moet dat voldoen en hoe dient de financiering te verlopen?
Download het artikel
In het eerder verschenen relatiemagazine van Hevo lees je de visie van verschillende experts op bovengenoemde thema’s. De pdf van het artikel kun je hier downloaden.
Wat wil jij graag te weten komen over hybride leeromgevingen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.