Onlangs publiceerde het NCB NI (National Children’s Bureau Northern Ireland) de resultaten van een onderzoek naar de relatie tussen de thuistoegang tot een computer met internetverbinding en de invloed daarvan op de schoolprestaties en het opleidingsniveau van leerlingen in het voortgezet onderwijs. In dit artikel de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.
Onderzoeksopzet
In samenwerking met scholen, ouders en verzorgers is op verschillende manieren onderzoek gedaan. Allereerst vulden leerlingen een vragenlijst in. De resultaten daarvan zijn vervolgens in kleinere focusgroepen met hen besproken. In totaal zijn de antwoorden van 611 leerlingen, van 13 verschillende Noord-Ierse scholen, opgenomen in de definitieve dataset. Ook ouders en verzorgers zijn ingedeeld in focusgroepen. Daarnaast zijn 18 docenten, mentoren en schoolleiders geïnterviewd over verschillende onderwerpen met betrekking tot het thema.
Belangrijkste resultaten:
- De overgrote meerderheid van de deelnemende jongeren (95 procent) heeft thuis toegang tot een computer of laptop met internetverbinding. Slechts 5 procent van hen heeft geen thuistoegang tot ICT en internet. Dat lijkt weinig, maar als je het aantal onderzochte scholen opschaalt naar de veertig meest kansarme Noord-Ierse scholen, kom je uit op ruim 1000 potentiele leerlingen zonder toegang tot een computer of laptop met internetverbinding. Ten opzichte van leerlingen mét toegang verkeren deze jongeren in een nadelige positie, die van invloed is op hun schoolprestaties en -niveau.
- Jongeren besteden een aanzienlijke tijd aan online activiteiten. Een derde van hen besteedt er dagelijks meer dan vier uur aan en die tijd neemt alleen nog maar toe. Zij zijn voornamelijk actief op sociale netwerken, al scoort het bekijken van YouTube-video’s ook hoog onder jongeren.
- Volgens ouders, verzorgers en docenten hebben sociale media en games een negatieve invloed op de prestaties van leerlingen op school. De bevindingen uit dit onderzoek bevestigen een eerder aangetoond verband tussen gaming en negatieve gevolgen op schoolprestaties. De eventuele negatieve invloed van sociale media op de schoolprestaties is niet aangetoond.
- Docenten en andere medewerkers van scholen zijn in het bijzonder bezorgd over de mate waarin leerlingen gamen. Volgens hen hangt het gamen in negatieve zin samen met de aanwezigheid van leerlingen op school, hun nauwkeurigheid en hun motivatie om te leren. Ook wordt in enkele gevallen, en voornamelijk bij jongens, gesproken over gameverslaving.
- Zowel scholen als ouders en verzorgers zijn bezorgd over de digitale veiligheid van jongeren. Zelf zijn jongeren een stuk minder bezorgd over hun veiligheid op internet. Ze voelen zich comfortabel in het gebruik van sociale media en zijn niet bang voor de eventuele negatieve gevolgen die het gebruik ervan met zich mee kunnen brengen.
Over NCB NI
Het NCB NI zet zich als non-profit organisatie in om de levens van kinderen en jongeren te verbeteren, door sociale ongelijkheid op verschillende vlakken tegen te gaan. Onder meer door invloed uit te oefenen op overheidsbeleid, jongeren een sterke stem te geven en praktische oplossingen te bieden voor een scala aan maatschappelijke vraagstukken. Ga naar de website voor meer informatie. Het complete onderzoeksrapport kunt u hier downloaden. Bekijk ook het bovenstaande filmpje over de resultaten uit het onderzoek.
Herkent u uw leerlingen in bovenstaande bevindingen? Heeft het gebruik van sociale media en (online) games volgens u een negatieve invloed op hun schoolprestaties? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.