Home » Innovatieve onderwijs projecten: STORM (2/4)

Innovatieve onderwijs projecten: STORM (2/4)

Computable reikt ieder jaar een Award uit aan hét ICT-project in het Onderwijs. Het project moet een belangrijke rol hebben gespeeld in of voor het onderwijs. Het kan daarbij gaan om projecten die bijzonder geslaagd, innovatief of omvangrijk zijn geweest. De projecten van TU/E, VVN, FeedbackFruits, Saxion en Malmberg zijn genomineerd. Nieuwsgierig? De innovatieve projecten worden uitgelicht in deze korte serie.

In een interview met Ronald Teijken, business developer bij IBM vertelt over de case STORM waarmee zij o.a. samen met de Technische Universiteit van Eindhoven (TU/E) zijn genomineerd.

Zelfontwikkelde elektrische motor

STORM is een project van 23 studenten van de TU/E, geïnspireerd op het boek ‘De reis om de wereld in tachtig dagen’ van Jules Verne. De wereld rond, niet met een wereldticket, maar een ‘groene’ manier met een zelfontwikkelde elektrische motor. De studenten hebben twee jaar met veel passie gewerkt aan de ontwikkeling van deze elektrische motor. De ambitie was groot, de meeste studenten hebben zelfs hun studie gedurende deze periode gepauzeerd.

Internet of things

Tijdens een beurs hadden de studenten de motor tentoongesteld voor publiek. Ronald was daar ook aanwezig en door een gezamenlijke passie voor motoren raakten ze aan de praat. Hij zag mogelijkheden voor een samenwerking met de TU/E en nog vier andere IT-partners. Samen met deze partners ontstond een uitgebreid ecosysteem om van de motor een rijdend internet-of-things te maken. (Internet-of-things is een verbinding van allerlei verschillende databronnen die verbonden zijn met een netwerk en gegevens kunnen uitwisselen). Dit resulteerde in een samenwerking met NXP, zij waren verantwoordelijk voor de sensoren in de motor. Om de data zichtbaar te maken en verbindingen te leggen is KPN aangehaakt. Tom Tom zorgde voor de navigatie, Itility voor de dashboarding van de data. IBM/Weather Company zorgde voor een data analyse op basis van het weer. Zo is er gekeken naar de invloed van het weer en locatie op bijvoorbeeld de batterij.De samenwerking met al deze partijen en daarnaast nog 150 kleinere partijen maakten het project complex maar resulteerde wel in een product wat niemand afzonderlijk had kunnen bereiken.

Een droomreis

Op 14 augustus 2016 werd de droom van deze 23 studenten werkelijkheid. Het startsein voor een reis om de wereld op hun zelfontwikkelde elektrische motor was gegeven! Op dag twee hadden zij problemen met de motor, gelukkig hebben zij dit met behulp van een partner vrij snel kunnen herstellen. De reis van 23.000 kilometer verliep verder soepel, onder begeleiding van zeven busjes werd het een onvergetelijke trip die nogal wat organisatie vereiste. In China was een Chinees rijbewijs verplicht, in sommige landen worden batterijen als gevaarlijke goederen gezien, iedere nacht moest er een slaapplaats zijn voor 23 mensen, dit was een behoorlijke logistieke organisatie. In het gezelschap zaten dan ook studenten uit verschillende studierichtingen, techniek, marketing, logistiek etc. Wederom weer een mooie samenwerking om na 80 dagen op 2 november weer veilig in Eindhoven te arriveren.

Het team heeft een reisverslag bijgehouden, deze kun je lezen op de website van www.storm-eindhoven.com.

De elektrische motor

Dit prototype is het bewijs dat het mogelijk is om op een met een elektrische motor de wereld rond te gaan. De motor wordt nu ingezet bij demonstraties, beurzen of klantendagen. Of er nog een vervolgtraject komt is niet duidelijk. De 23 studenten hebben hun studie weer opgepakt en gaan hun horizon nog verder verbreden.

De Award wordt op 31 oktober 2017 uitgereikt door de jury van Computable. Computable is een onafhankelijke informatiebron voor ICT-nieuws, -producten en -diensten in Nederland. Bekijk ook de andere nominaties:

Wat vind jij van dit project? Heb jij ervaring in samenwerkingen tussen het bedrijfsleven en je leerlingen? Laat het weten via onderstaand reactie formulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.