Home » Innovatieve onderwijs projecten: WegWijsVR (3/4)

Innovatieve onderwijs projecten: WegWijsVR (3/4)

Computable reikt ieder jaar een Award uit aan hét ICT-project in het Onderwijs. Het project moet een belangrijke rol hebben gespeeld in of voor het onderwijs. Het kan daarbij gaan om projecten die bijzonder geslaagd, innovatief of omvangrijk zijn geweest. De projecten van TU/E, VVN, FeedbackFruits, Saxion en Malmberg zijn genomineerd. Nieuwsgierig? De innovatieve projecten worden uitgelicht in deze korte serie.

Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN) vertelt in een interview over het unieke experiment: WegWijsVR.

Iedereen veilig over straat

VVN heeft als missie dat iedereen veilig over straat gaat. Met dit doel voor ogen ontwikkeld de vereniging verschillende producten en diensten voor het onderwijs, om op een goede manier aandacht te besteden aan verkeersveiligheid. VVN’s Verkeersmethode, die begin dit jaar de NOT Innovatie publieksprijs 2017 won, wordt op ruim 60% van de basisscholen gebruikt. Deze methode laat kinderen zelf actief nadenken over hun gedrag in het verkeer. Interactieve lesmaterialen, uitdagende werkvormen en ouderbetrokkenheid motiveren kinderen voor het vak verkeer. Jaarlijks doet 94% van de basisscholen met in het totaal 200.000 leerlingen mee aan het door VVN geïnitieerde theoretisch en praktisch verkeersexamen. Een uiterst belangrijke pijler van de vereniging is kinderen uit het primair onderwijs voorbereiden op deelname aan het verkeer. WegWijsVR is een samenwerking Interpolis, beide partijen hebben veiligheid hoog in het vaandel staan. In 2015 is de verzekeringsmaatschappij gestart met het SlimOpWeg programma met als doel om het aantal verkeersongevallen te verminderen met 25%.

WegWijsVR

Dat was ook het uitgangspunt van het project WegWijsVR. Een uniek experiment samen met Interpolis met als doel om kinderen meer verkeersvaardig te maken. Met een goede voorbereiding kunnen ze zelfstandig en veilig deelnemen aan het verkeer. In de Virtual Reality (VR) omgeving, is de leefomgeving van een kind nagebootst en kan een leerling de route van huis naar school oefenen. Op school is verkeersveiligheid onderdeel van het lesprogramma, maar er kan thuis ook nog extra aandacht aan worden besteed. Er wordt een beroep gedaan op de rol van de ouders. Het kind kan thuis op de bank met een VR-bril en een controller verschillende (gevaarlijke) verkeerssituaties oefenen. De ouder kijkt vervolgens op een laptop of tablet mee naar de situaties en ziet direct hoe zijn kind hierop reageert.

Experiment

Het project zit nog in de experimentfase, aan de pilot hebben 600 basisschool leerlingen van 11 scholen deelgenomen. “De pilot is in december 2016 gedaan, het is een revolutionair experiment. Het is wereldwijd nog nooit eerder in deze vorm gedaan, een wereldprimeur!” aldus Rob. “Daarom is het ook geweldig dat WegwijsVR nu al genomineerd is voor de Computable Awards 2017.”

Van experiment naar product

Op dit moment loopt er een onderzoek naar het gebruik en effect van WegWijsVR. De eerste resultaten zijn positief en ze verwachten dat het experiment omgezet kan worden in landelijke uitrol. Maar er zijn wel wat uitdagingen. Het project is omvangrijk, alle straten en huizen binnen een straal van 1,5 kilometer rondom iedere basisschool moeten worden verwerkt tot een 3d film. Er rijden op dit moment zo’n 35 auto’s rond in Nederland, die gemeenten voorzien van actuele informatie van bijv. aanwezigheid van verkeersborden. Deze auto’s worden ook ingezet voor het maken van foto’s van alle straten en huizen rondom de scholen. Het gebruik van echte beelden zorgt voor een realistische omgeving, met een vertrouwde route die de leerling al kent. En dit wordt gewaardeerd door kinderen: “Dit is vet cool, mijn hele straat is nagebouwd, net echt!”, aldus een leerling uit groep 7/8.

Veiligheid

Deze manier van onderwijzen zal het verkeersexamen voorlopig niet vervangen, maar de verwachting is dat het bijdraagt aan veiligere situaties op straat. In 2016 waren er 729 gewonden en 10 dodelijke verkeerslachtoffers in de leeftijdscategorie van basisschool leerlingen. Er wordt nu gekeken naar draagvlak bij overheid, provincies, stadregio’s en gemeenten. Minister Infrastructuur en milieu Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus gaf ook haar reactie: “Prachtig dat kinderen ook in de virtuele wereld kunnen reageren op onverwachte gebeurtenissen in het verkeer”.

De Award wordt op 31 oktober 2017 uitgereikt door de jury van Computable. Computable is een onafhankelijke informatiebron voor ICT-nieuws, -producten en -diensten in Nederland.

Bekijk ook de andere nominaties:

Meer lezen over Virtual reality in het onderwijs? Bekijk ook deze artikelen:

Wat vind jij van dit experiment? Hoe besteed jij in de klas aandacht aan verkeersveiligheid? Laat het weten via onderstaand reactie formulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.