De redactie van Onderwijs van Morgen komt iedere week verhalen tegen die, bij gebrek aan tijd om écht alles te lezen, op de grote stapel belanden. Nu de rust is wedergekeerd – want: zomervakantie – zijn we er eens goed voor gaan zitten. We delen onze selectie inspirerende summer reads graag met u.
Ik ga volgend jaar geen cijfers meer geven
Door Melle Kramer (docent Nederlands)
‘Ik ga volgend jaar geen cijfers meer geven. En wanneer jij een jezelf respecterend docent bent, dan doe je dat ook. Want hoe kun je jezelf — èn je leerlingen — nou serieus nemen wanneer het hoogste doel is: een 8 te scoren in plaats van een 6? Is dat wat we moeten leren? Hoe we voor eender welk vak een 10 kunnen scoren? ‘Teaching to the test’ heet dat in goed Engels. En natuurlijk is daar ook een prachtige draai aan te geven, maar dan heb je het eigenlijk over iets anders want een prachtige draai is vaak een omweg.’ Lees het prikkelende, nee, vlammende betoog van Melle Kramer op Medium.com.
#Onderwijsvragen
Operation Education
Waarom hebben we klaslokalen, lesmethodes, centrale examens, lange zomervakanties en lessen van 50 minuten? Op de themapagina van Operation Education vindt u podcasts waarin Claire Boonsta zich hardop afvraagt waarom bepaalde dingen in het onderwijs zo vanzelfsprekend (lijken te) zijn. Inmiddels staat er drie podcasts online. De eerste gaat over de vraag waarom we zo’n lange zomervakantie hebben, de tweede over het hoe en waarom van het centraal examen en in de derde podcast vraagt Boonstra zich af waarom er klaslokalen zijn. Geen leesvoer, maar onderhoudend luistervoer. Ook goed, toch? Surf gauw naar de themapagina op Operation.education.
Makerspaces in school
Door Arjan van der Meij (docent Natuurkunde en Maker Educator)
‘”Math is gonna be involved, science is gonna be involved. Yeah it’s gonna be really fun!” Met deze krachtige quote van Elizabeth Jordan, leerlinge van Marymount School in New York start het filmpje over Makerspaces in scholen. Ze spreekt over een project waarbij ze ramps gaan bouwen en ze verheugt zich overduidelijk. De school heeft ingezet op Makerspaces. Voor de leerlingen van de basisschool is er het Tinkerspace (Knutsellab), voor ‘middle schoolers’ (onderbouw vo) is er het FABlab met digitale fabricagemiddelen als 3D-printers, lasersnijders en CNC-machines. En voor de ‘High Schoolers’ is er het ‘Idealab’ waar tinkeren en het FABlab bij elkaar komen. Een maker-ecosysteem om je vingers bij af te likken.’ Lees het inspirerende verhaal van Arjan van der Meij, Initiatiefnemers van Platform Maker Education, helemaal op Makered.nl.
Jason (12) mag niet naar het vwo. Pech voor de maatschappij
Door Marilse Eerkens (Correspondent Kinderomgang)
‘‘Iedereen in mijn klas wil later iets leuks worden. Dus niet iets saais achter een computer,’ zei mijn zoon (12) enkele maanden geleden. Wat iets leuks dan was? ‘Gewoon, stripmaker, profvoetballer, piloot, je weet wel. Echt iedereen wil dat, behalve Brechtje.’ Verbaasd: ‘Die wil advocaat worden.’ Vorige week interviewde ik Brechtje en zes andere kinderen voor een afscheidsboekje dat we maken voor de leerlingen van groep acht. En zag ik hoe ontzettend verschillend kinderen zijn op de leeftijd dat er wordt beslist of ze straks naar de universiteit kunnen of beter af zijn met een hogere of middelbare beroepsopleiding.’ Lees snel verder op Decorrespondent.nl.
Tot slot: 33 Teachers who got the last laugh
Oké, eerlijk is eerlijk: ook dit soort lijstjes staan in onze must read-lijst. Gewoon, omdat we er nog goed om willen kunnen lachen. Zo nu en dan het serieuze afwisselen met klinkklare onzin in alleen maar goed, toch? Hoe dan ook: deze verzameling teacher pranks van Buzzfeed wil je echt even zien. Hoe flauwer, hoe beter. Fijne vakantie!
Welke artikelen moeten alle docenten en onderwijsmakers volgens u hebben gelezen? Deel uw tips en suggesties via onderstaand reactieformulier.