Home » Inspirerende TED-Talks voor docenten

Inspirerende TED-Talks voor docenten

Op de onderwijsblog TeachThought kwamen we deze lijst met 50 inspirerende TED-talks voor docenten tegen. En inderdaad, er zitten de nodige pareltjes tussen. Omdat de meivakantie ook hier op de redactie een rustige periode is, hebben we de tijd genomen om de voor ons drie meest inspirerende talks te selecteren. Maar we zijn ook benieuwd naar jouw favorieten. Deel je die met ons?

1. The 100.000 student classroom
In het najaar van 2011 gaf de toonaangevende Amerikaanse informaticus en directeur van de R&D-afdeling van Google, Peter Norvig, les op Stanford University over kunstmatige intelligentie. Met zo’n 175 studenten voor zich vroeg Norvig zich af, of de manier waarop hij zijn lessen vormgeeft niet beter kon. Met dat in gedachten ontwikkelde hij een interactieve MOOC, die gelijk of beter in kwaliteit zou moeten zijn dan zijn colleges op Stanford. Al gauw schreven meer dan 160.000 studenten van over de hele wereld zich in. En dat terwijl het lesprogramma nog niet eens klaar was. In deze video legt Norvig met de nodige humor uit wat de bouwstenen van zijn online leerprogramma zijn en hoe een MOOC volgens hem het beste tot zijn recht komt.

2. How to learn? From mistakes
Diana Laufenberg geeft les in Amerikaanse geschiedenis aan de Science Leadership Academy in Philadelphia: een school waar de zogeheten 21st Century Skills centraal staan door middel van projectgedreven onderwijs met een focus op wetenschap, technologie, wiskunde en ondernemerschap. Volgens Laufenberg moeten leerlingen leren te falen als essentieel onderdeel van het leerproces. Door leerlingen er op uit te laten gaan om hun eigen leerproces vorm te geven, wijkt Laufenberg af van het traditionele idee dat leerlingen naar school moeten komen om informatie te krijgen. Ervaringsgericht leren en het omarmen van falen zijn volgens Laufenberg de sleutel tot succesvol onderwijs.

3. Education innovation in the slums
Waar zou jij zoeken naar de toekomst van het onderwijs? Met die vraag ging Charles Leadbeater, innovatieconsultant en onderzoeker bij de Britse denktank Demos, op zoek naar radicale innovaties in het onderwijs. En in plaats van naar landen als Finland te kijken, besloot hij het anders te doen. Want, zo stelt Leadbeater, meestal ontstaat radicale innovatie daar waar de nood hoog is en de middelen ontoereikend zijn om traditionele oplossingen te laten werken. Zijn zoektocht bracht hem naar een favela in Rio en de grootste sloppenwijk van Oost-Afrika. In deze talk deelt Leadbeater de lessen die hij op die plekken leerde en hoe hij radicale innovatie binnen het Westerse onderwijs voor zich ziet.

Wat is jouw favoriete TED-talk op het gebied van onderwijs? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.