Home » Interactieve muur van iPads

Interactieve muur van iPads

Twee weken geleden schreef ik een artikel over de iPad van Apple en hoe deze het onderwijs zou kunnen veranderen. Intussen heb ik al diverse uitgevers en docenten gesproken en ik merk dat iedereen er wel voor openstaat, maar het nog niet echt ziet gebeuren. Maar de tijd staat niet stil en de eerste toepassingen (of liever gezegd eerste ideeën) rond de inzet van de iPad zijn inmiddels al op het internet te vinden.

 

Een mooi voorbeeld dat ik met u wil delen komt van het Australische architectenbureau CHC dat de iPad ziet als een grote “multi-touch”-muur die ingezet kan worden voor bijvoorbeeld musea en bibliotheken. Een grote muur waar de inspiratie vanaf spat. Een muur die interactief is. Die je met je handen kunt bedienen. En waar je een ‘steen’ uit kunt halen en onder je arm mee kunt nemen. Een steen, de iPad, die jou kan helpen, rondleiden en inspireren.

 

Een argument: het is goedkoper dan de huidige multi-touch schermen die veel in musea gebruikt worden. Want dat is het mooie van de iPad natuurlijk. Het is als het ware jouw gids door dit museum. Niet meer zo’n zwart kastje meenemen met koptelefoon en luisteren. Maar een interactief ‘device’ dat je veel meer kan laten zien over het kunstwerk. Hoe het gemaakt is, hoe de artiest eruit ziet en wat er bijvoorbeeld op het web over geschreven wordt. Of wie van de hedendaagse kunstenaars (of rappers) zich laten inspireren door dit kunstwerk of door deze kunstenaar. Kunst wordt daarmee voor jongeren aantrekkelijker. Interessanter.


Zeker als ze ook via de iPad schetsen kunnen maken. Niet meer met tekenblok en potloden door een museum sjokken, maar met een iPad waarmee je met een tekenprogramma je eigen interpretatie kan maken van een schilderij. Of een collage, een film of een podcast.

 

Je zou de iPad binnen het museum individueel kunnen gebruiken, maar ook in groepsverband. Om samen een tocht te bewandelen waarbij iedereen vanuit een andere invalshoek naar kunst kijkt. Aan de hand van een aantal vragen krijg je meer inzicht, doordat je direct antwoord krijgt. Sommige musea zoals het National Design museum gebruiken al soortgelijke toepassingen, maar dan met de iPod Touch.

 

Natuurlijk denken sommige mensen dat het allemaal te hard gaat met de technologie en dat leerlingen gewoon lekker uit een boek moeten leren. Waarschijnlijk omdat zij het zelf zo gedaan hebben en zich daar uiterst comfortabel bij voelen. Maar met toepassingen zoals die van de iPad wordt het leven en vooral ook het leren veel interessanter, leuker en interactiever. Ik verwacht binnenkort de eerste educatieve applicatie te zien bij Apple iTunes voor maar een paar dollar.

Het onderwijs van morgen wordt alleen maar leuker.

 

 

 

Laatste onderwijsnieuws

Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.