Op veel basisscholen mogen de kinderen op maandagmorgen vertellen over het weekend. In de kring, in groepjes of in tweetallen. Leuk voor de spreker (‘We hebben gewonnen, juf, en ik heb gescoord!’), soms ook saai voor de luisteraars (‘…en toen gingen we in de Python, en toen kreeg ik een ijsje, en toen…’) Wil je meer interactie, meer spreektijd voor de verlegen kinderen en vooral… meer plezier? Probeer deze variant met interviewkaartjes eens, waarbij de kinderen met gerichte vragen worden uitgenodigd om lekker met elkaar te kletsen.
Deze kaartjes komen ook goed van pas aan het begin van het schooljaar.
Dit artikel is eerder verschenen op Juf & Meester
Speluitleg
Maak heterogene groepjes: zet assertieve kinderen en verlegen kinderen bij elkaar. Of deel de groepjes eens op een heel andere manier in: op lievelingskleur, huisdier, huisnummer, hoelang je je adem in kunt houden, etc.
Stimuleer het samenwerken door de kinderen in de groepjes duidelijke rollen te geven:
- gespreksleider
- tijdbewaker
- stiltebewaker
Laat de kinderen in de bovenbouw zelf regelen of en hoe ze kaartjes trekken, wie de vraag stelt, wie de vraag beantwoordt, hoelang iemand mag vertellen en hoe ze rouleren.
In de onderbouw kun je de kinderen helpen met de beurtvolgorde. Bedenk van tevoren hoe je het gaat organiseren, leg het aan de kinderen uit en begeleid ze erbij.
Wil je meer onderwerpen? Gebruik dan de lege kaartjes die je zelf kunt invullen.